Austriacko-niemiecki zakup TramTrain-ów
Austriackieprzedsiębiorstwa przewozowe z kraju związkowego Oberösterreich, graniczącego zniemiecką Bawarią, zdecydowały się na wydanie 90 mln euro na zakup nowoczesnychtramwajów typu TramTrain.
W regionie Oberösterreich od lat szczególną bolączką jeststan techniczny tramwajów w mieście stołecznym Linz i kolei regionalnejLokalbahn Lambach Vorchdorf-Eggenberg. Część taboru była zakupiona jeszczekrótko po wojnie i nie nadaje się obecnie do dalszej eksploatacji. Aby spełnićzapotrzebowanie miast takich jak Linz oraz rejonów bardziej peryferyjnych rządtego kraju związkowego postanowił zamówić TramTrain-y, które poruszają sięzarówno na szynach tramwajowych, jak i na kolejowych.
To idealne zaspokojenie naszych potrzeb, tym bardziej żeTramTrainy mogą być przystosowane do różnych systemów mocy, co ułatwia ichintegrację z siecią innych przewoźników i z graniczącymi z nami regionami.Możemy w ten sposób stworzyć nowe trasy, jak np. Linz–Gallneulirchen –powiedział Günther Steinkellner, landowy minister ds. infrastruktury.
Zakup nowego i technologicznie zaawansowanego taboru jestdla Oberösterreich o prawie 1/5 tańszy od regularnej ceny (5,7-5,9 mln euro zapojazd) i wynosi 4,5 mln euro. Uzyskanie korzystniejszych warunków stało sięmożliwe dzięki transgranicznej współpracy z niemieckimi przewoźnikami, którzy w2019 roku połączyli swe siły, tworząc wspólny projekt „VDV TramTrain“. FirmyAlbtal-Verkehrsgesellschaft (AVG), Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK),Erms-Neckar-Bahn AG (ENAG), Saarbahn Netz GmbH i Verkehrsverbund Mittelsachsen(VMS) podpisały umowę w celu wspólnych zakupów TramTrainów.
Pociągi tramwajowe są bardzo drogie w porównaniu do innychpojazdów szynowych. Wymagają wbudowanej podwójnej technologii, tak by służyćjako tramwaje w obrębie miasta i jako pociągi poza nim. Wiąże się to z długą ikompleksową procedurą wydawania zezwoleń. Jesteśmy jednak przekonani osłuszności tego modelu, który oferuje połączenia z regionami bezpośrednio zcentrum miasta. Cieszę się, że udało nam się pozyskać te dwusystemowe tramwajepo konkurencyjnej cenie – mówi przedstawiciel jednego z członków projektu.
Wspólny niemiecko-austriacki przetarg będzie obejmowałłącznie 350 tramwajów dwusystemowych i ma ruszyć już w marcu. Steinkellneruważa , że liczba ta może zwiększyć się nawet nawet do 450. Polityk oczekujerozstrzygnięcia przetargu do końca 2021 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Werner Pöchinger z austriackiej gazety Kronen Zeitung zwracauwagę nie tylko na korzyści cenowe przy zakupie TramTrainow, lecz także nalepsze warunki serwisowania pojazdów. Wspólny przetarg obejmuje także kosztykonserwacji. Pöchinger spodziewa się oszczędności do 80 000 euro rocznie dlakażdego z 34 pojazdów, które trafią do Austrii. Pierwsze 20 TramTrainów ma zostaćdostarczone do 2025 roku, a kolejne 14 do 2030 roku.
Właścicielem taboru będziezarząd Oberösterreich, a pojazdy będą następnie wynajmowane regionalnymzakładom przewoźniczym na terenie tego landu.
„