Ambitne plany Tramwajów Szczecińskich

infotram
07.12.2010 09:45
Nowoczesne tramwaje, bezpieczne torowiska i wyspecjalizowana kadra –spółka miejska Tramwaje Szczecińskie zaprezentowała swoje plany na przyszłość. Podsumowała także dwa lata działalności.
Zaproszeni goście mieli okazję obejrzeć i odbyć próbny przejazd jednym z dwóch zmodernizowanych przegubowych tramwajów Tatra KT4. Pojazd został gruntowanie zmodernizowany w wydziale remontowym spółki. Poza zmianami wizerunkowymi (nowe barwy Floating Garden i siedzenia zgodne z marką miasta). Wymienione zostały także aparatura elektryczna rozruchu i hamowania. Zmodernizowany został także pulpit motorniczego, który będzie obsługiwany za pomocą panelu dotykowego LCD. Tramwaj wyposażony został także w system monitoringu.
Tatra w nowych szczecińskich barwach
W ciągu najbliższych 3 lat zmodernizowanych zostanie łącznie 18 takich pojazdów.
Zmodernizowany pojazd zadebiutuje prawdopodobnie w weekend na trasie linii 9.
Poza Tatrą zaprezentowany został także jeżdżący od dwóch lat tramwaj Moderus Alfa, który w szczecińskim warsztacie powstał na bazie starego tramwaju typu 105 N.
Wkrótce rozpocznie się montaż kolejnych 10 wagonów tego typu. Spółka pozyskała na ten cel środki zewnętrzne.
Doświadczenie w modernizacji tramwajów pozwoli spółce ubiegać się o zlecenia na remont tramwajów od innych przewoźników tramwajowych w Polsce.
Ale to nie koniec zmian w taborze, który nastąpił w dwóch pierwszych latach działalności spółki. Zakupione zostały 22 pojedyncze wagony tatra T-6A2 oraz 11 wagonów Tatra KT4Dt. Łącznie z rodziny tatr po szczecińskich torowiskach jeździ już 86 takich wagonów zarówno przegubowych jak i pojedynczych. Spółka eksploatować będzie także niskopodłogowe tramwaje Swing. Pierwszy 13 listopada trafił do zajezdni na szczecińskim Pogodnie. Kolejnych pięć trafi do miasta do końca marca. Na ulicach pojazd powinien pojawić się na przełomie roku.
Dzięki inwestycjom w tabor sukcesywnie zmniejsza się jego średni wiek. W 2009 roku wyniósł 24,5 roku w obecnym 22, 9 roku a w 2013 roku ma wynieść 18,5 roku.
Spółka modernizuje także torowiska tramwajowe i sieć trakcyjną. W ostatnim czasie wyremontowane zostały torowiska:
– ul. Sikorskiego –Ku Słońcu –pętla Gumieńce –łącznie -11,0 mln zł, (łącznie 2.795 mtp),
– pl. Kościuszki –3,8 mln zł, (łącznie 523 mtp),
– al. Boh. Warszawy –Żołnierska –Pętla Krzekowo – 12, 9 mln zł (łącznie 2.530 mtp),
– Inwestycje własne Spółki –3,4 mln zł (Wydział Infrastruktury Torowo –Sieciowej) za lata 2009-2010
Pierwsza szczecińska PESA
W najbliższym czasie spółka realizować będzie szereg przedsięwzięć w związanych z modernizacją taboru, torowisk, zaplecza technicznego i szkolenia pracowników. Zadania będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.3:
– Projekt nr 7.3-24 pn. „Zakup taboru niskopodłogowego”- o wartości 198,6 mln zł. Projekt dotyczy zakupu 30 niskopodłogowych (wraz z zakupionymi Swingami) jednobryłowych tramwajów dla miasta Szczecina .Kwota dofinansowania 50% kosztów kwalifikowanych.
– Projekt nr 7.3-23 pn. „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”realizowany we współpracy z Miastem Szczecin – o wartości 222,3 mln zł. Kwota dofinansowania 50% kosztów kwalifikowanych. Projekt obejmuje następujące zadania:
przebudowa zajezdni „Pogodno”- 80 mln zł, remont podstacji prostownikowych zlokalizowanych przy ul. Kolumba i Kaszubska –10 mln zł, Przebudowa torowisk i sieci trakcyjnych w ciągu: al. Piastów, ul. Energetyków –Gdańska – Basen Górniczy, Brama Portowa –102,0 mln zł, ul. Mickiewicza, ul.
Wawrzyniaka, pl. Rodła, pl. Żołnierza, Al. Wyzwolenia –43 mln zł, wymiana kabli zasilających podstacje –8 mln zł;
Regionalny Program Operacyjny WZ. Działanie 6.4 w ramach którego Spółka pozyskała 14,7 mln zł na: modernizację 10 wagonów typu 105N do standardu Moderus Alfa.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Działanie 8.1 w ramach którego Spółka pozyskała 434,3 tys. zł na projekt pn. „Doskonalenie kompetencji zawodowych pracowników TS”. W okresie od 1 stycznia 2011 do 28 lutego 2012 zostanie przeszkolonych: 222 motorniczych w zakresie: przepisów dotyczących ruchu drogowego, praktycznych technik jazdy oraz zachowań motorniczych w kontaktach z pasażerami.
Wprowadzane zmiany mają także wpływ na sytuację finansową spółki. Przychód spółki wyniosą w tym roku 61, 5 miliona złotych z przewozów oraz 840 tys. zł. za reklamy. W 2007 przychód spółki wynosił niewiele ponad 47 miliony złotych oraz 500 tys. za reklamy.
Spółka Tramwaje Szczecińskie zatrudnia dziś 664 osoby.