Alstom Urbalis – system sterowania ruchem w metrze

infotram
19.06.2013 14:05
Alstom Urbalis Fluence to system sterowania sygnalizacją świetlną, który ma pozwolić na zmniejszenie odstępów między pociągami szybkiej kolei miejskiej lub tramwajami do 1 minuty.

urbalis1_760

System ten zostanie wykorzystany na linii metra nr 1 w Lille, we Francji, w 2015 r. Nazwano go CBTC –Communication Based Train Control, co oznacza system sterowania ruchem pociągu bazujący na komunikacji zewnętrznej z innymi pojazdami. Tym samym, po raz pierwszy urządzenia sterowania ruchem pociągu są wbudowane na pokładzie, dzięki czemu pojazdy nie wykorzystują zewnętrznych urządzeń srk. Ma to pozwolić na zmniejszenie ogólnej liczby urządzeń o 20%.
Czujniki zamontowane w pociągu rejestrują parametry toru i optymalizują przebieg jazdy, aby zachować płynność ruchu i zmniejszyć odstęp pomiędzy pociągami z 3 minut do jednej. Zagadką pozostaje, dlaczego producent porównuje się z 3-minutowym odstępem, gdyż już w klasycznych systemach osiągano interwały rzędu 90 sekund.
Zmniejszenie odstępów między pociągami ma zwiększyć zdolność przewozową i zmniejszyć zatłoczenie pociągów. Jednocześnie zmaleje czas oczekiwania na stacjach, na czym skorzystają pasażerowie. Nowe rozwiązanie ma umożliwiać eksploatację systemu metra 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, dzięki wyeliminowaniu konserwacji urządzeń srk. W razie sytuacji awaryjnych, jak zamknięcie stacji lub uszkodzenie toru, system umożliwi wycofanie się pociągu lub ominięcie uszkodzonego odcinka. Pasażerowie w żadnym wypadku nie utkną więc między stacjami. Dodatkowo, Urbalis ma zoptymalizować eksploatację pociągu przez dostosowanie prędkości jazdy do zmiennej sytuacji ruchowej w ciągu dnia, pozwalając na zaoszczędzenie do 30% energii. Nowe rozwiązanie ma spełniać wszelkie standardy bezpieczeństwa.
System jest przewidziany do stosowania w podziemnych, jak i nadziemnych liniach metra. Przewidziano też wykorzystanie Urbalis Fluence na liniach tramwajowych. Rozwiązanie to ma obsługiwać potoki pasażerskie od 10 000 do 1 mln pasażerów dziennie. Wprowadzenie systemu do eksploatacji zajmuje według deklaracji producenta poniżej 24 miesięcy.