Alstom Urbalis – system sterowania ruchem w metrze
infotram
19.06.2013 14:05
Alstom Urbalis – system sterowania ruchem w metrze
Alstom Urbalis Fluence to system sterowania sygnalizacją świetlną, który ma pozwolić na zmniejszenie odstępów między pociągami szybkiej kolei miejskiej lub tramwajami do 1 minuty.
System ten zostanie wykorzystany na linii metra nr 1 w Lille, we Francji, w 2015 r. Nazwano go CBTC –Communication Based Train Control, co oznacza system sterowania ruchem pociągu bazujący na komunikacji zewnętrznej z innymi pojazdami. Tym samym, po raz pierwszy urządzenia sterowania ruchem pociągu są wbudowane na pokładzie, dzięki czemu pojazdy nie wykorzystują zewnętrznych urządzeń srk. Ma to pozwolić na zmniejszenie ogólnej liczby urządzeń o 20%.
Czujniki zamontowane w pociągu rejestrują parametry toru i optymalizują przebieg jazdy, aby zachować płynność ruchu i zmniejszyć odstęp pomiędzy pociągami z 3 minut do jednej. Zagadką pozostaje, dlaczego producent porównuje się z 3-minutowym odstępem, gdyż już w klasycznych systemach osiągano interwały rzędu 90 sekund.
Zmniejszenie odstępów między pociągami ma zwiększyć zdolność przewozową i zmniejszyć zatłoczenie pociągów. Jednocześnie zmaleje czas oczekiwania na stacjach, na czym skorzystają pasażerowie. Nowe rozwiązanie ma umożliwiać eksploatację systemu metra 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, dzięki wyeliminowaniu konserwacji urządzeń srk. W razie sytuacji awaryjnych, jak zamknięcie stacji lub uszkodzenie toru, system umożliwi wycofanie się pociągu lub ominięcie uszkodzonego odcinka. Pasażerowie w żadnym wypadku nie utkną więc między stacjami. Dodatkowo, Urbalis ma zoptymalizować eksploatację pociągu przez dostosowanie prędkości jazdy do zmiennej sytuacji ruchowej w ciągu dnia, pozwalając na zaoszczędzenie do 30% energii. Nowe rozwiązanie ma spełniać wszelkie standardy bezpieczeństwa.
System jest przewidziany do stosowania w podziemnych, jak i nadziemnych liniach metra. Przewidziano też wykorzystanie Urbalis Fluence na liniach tramwajowych. Rozwiązanie to ma obsługiwać potoki pasażerskie od 10 000 do 1 mln pasażerów dziennie. Wprowadzenie systemu do eksploatacji zajmuje według deklaracji producenta poniżej 24 miesięcy.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022