Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Alstom na Trako

infotram
04.12.2007 13:36
Citadis - Katowice (foto: Wikipedia)Citadis - Madryt (foto: Wikipedia)
Alstom-Konstal to potentat na polskim rynku tramwajowym. Taką tezę można postawić chociażby biorąc pod uwagę ilość pojazdów wyprodukowanych w Chorzowie i jeżdżących obecnie w niemalże wszystkich współczesnych sieciach tramwajowych. Bardzo blado wygląda natomiast ten producent, jeśli popatrzymy na ilość sprzedanych w ostatnich miesiącach czy nawet latach tramwajów. Do niedawna niemalże monopolista nie wygrał w Polsce ostatnio żadnego przetargu na dostawę tramwajów. Ostatnimi pojazdami były 105N/2k dostarczone do Warszawy i Szczecina i popularne „Karliki”dla Katowic. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być klika. Najważniejszą jest chyba konkurencja, ciągle rosnąca w siłę, proponująca przewoźnikom coraz ciekawsze konstrukcje. W tym właśnie należy szukać podstawy sukcesu w przetargach ostatnio organizowanych chociażby przez Tramwaje Warszawskie, w których wygrywali inni –PESA Bydgoszcz i FPS Cegielski z Poznania. Zdaniem Andre Maska –Dyrektora Handlowego Alstom-Konstal S.A. gorsze wyniki sprzedaży tramwajów w Polsce są jednak chwilowe, a firma jest ciągle liczącym się graczem na polskim rynku tramwajowym. Chociażby z tego powodu warto przyjrzeć się produktom, a właściwie produktowi koncernu. W ofercie pozostaje właściwie, oprócz wspomnianego wyżej modelu 105N2k jedynie Citadis. Jest to wieloczłonowy, niskopodłogowy pojazd, produkowany z wykorzystaniem najnowszych technologii. W ostatnim czasie opracowana została odmiana tego pojazdu, przeznaczona na rynek Europy wschodniej i środkowej. Chodzi tu o Citadisa X04. Będzie to nowa generacja naszego sztandarowego projektu tramwajowego –powiedział nam Andre Masek. Jest to propozycja skierowana do przewoźników właśnie z tej części naszego kontynentu. Tramwaje te będą budowane w oparciu o zupełnie nową technologię i filozofię budowy –wyjaśnia Masek. Pojazdy, które znamy z polskich torowisk były konstrukcją i designem Konstalu. Tramwaje 'Citadis X04′ są skonstruowane przez Alstom Transport. Czy takim produktom zaufają polscy przewoźnicy? Zdaniem Andre Maska jest to pojazd idealny na polskie warunki. Przede wszystkim jest tańszy od standardowego Citadisa, a to dlatego, że nie jest cały zbudowany z aluminium, ale zawiera elementy stalowe. Polacy mają do niej większe zaufanie –twierdzi Masek.
Citadis - Dublin (foto: Wikipedia)Citadis - Australia (foto: Wikipedia)
W Polsce Citadisy można spotkać w Katowicach –17 sztuk wagonów 116Nd oraz w Gdańsku –4 sztuki wagonu NGd99.
Melodią przyszłości wydaję się druga linia warszawskiego metra. Jednak przedstawiciele koncernu już dziś poważnie myślą o dostawach taboru do jej obsługi. Liczymy na to, że to właśnie my będziemy dostawcą taboru dla Warszawy –mówi Andre Masek. W ofercie koncernu Alstom-Konstal znajdują się wagony Metropolis, znane nota bene z pierwszej linii podziemnej kolejki w stolicy. Już dziś w chorzowskiej fabryce rozpoczyna się budowa pojazdów dla metra w Budapeszcie. Projekt ten obejmuje produkcję 170 wagonów, jego realizacja zakończy się w 2009 roku. Pierwsze pomalowane pudło zejdzie z taśmy produkcyjnej już niebawem.
Kolejnym projektem przygotowywanym przez Alstom-Konstal jest tramwaj-pociąg (Tram-Train New Generation –TTNG). Będzie to lekki pojazd szynowy, który będzie miał w sobie cechy zarówno klasycznego pojazdu miejskiego, jak i lekkiego pociągu podmiejskiego. Konstrukcja ta przygotowywana jest dla francuskich kolei SNCF. Jest to bardziej ważne przedsięwzięcie, że dotychczas zdecydowana większość pojazdów tego przewoźnika było produkowanych we Francji. Zamówienie przewiduje dostawę 31 takich składów. Więcej na ten temat: http://infobus.pl/text.php?from=tag&id=10968 .
Ostatnim projektem realizowanym przez Alstom-Konstal jest dostawa tramwajów dla Stambułu.
Jak wynika z powyższego fakt, że Alstom–Konstal nie ma zamówień z Polski nie znaczy że chorzowska fabryka stoi. Wręcz przeciwnie rozwija się. W najbliższym czasie przewidziany jest wzrost zatrudnienia. Obecnie zatrudnionych jest 425 osób, w przyszłości liczba ta zwiększy się do 600. Firma poszukuje m.in.: spawaczy, elektryków, ślusarzy, technologów. Przyszłość koncernu Alstom-Konstal wygląda zatem całkiem interesująco.