Alstom Axonis – nowa technologia budowy metra

infotram
13.06.2013 20:54
Kongres UITP 2013 r. stał się okazją dla producentów taboru do prezentacji szeregu nowych produktów. Dwa nowe rozwiązania pokazał też Alstom –Axonis i Urbalis Fluence.
Alstom Axonis to system metra o modułowej budowie i maksymalnej zdolności przewozowej 45 tys. pasażerów w jednym kierunku.

axonis1_760

Marketingowy wstęp jest następujący: nowe rozwiązania mają być obrazem innowacyjności Alstomu, prześwieca im cel rozwiązania problemów kongestii i zanieczyszczenia powietrza przy uwzględnieniu istniejących realiów budżetowych.
Axonis pomyślany jest do obsługi potoków pasażerskich o zakresie 15-45 tys. pasażerów na godzinę. System jest opracowany jako otwarty, co oznacza możliwość wykorzystania technologii budowy przez różne firmy. Ma to obniżać koszty budowy, dzięki możliwości organizowania przetargów przez władze miejskie inwestujące w rozwój transportu szynowego. Minimalny promień łuku ma wynosić 45 metrów, co ma ułatwić manewrowanie na ulicach. To znaczna różnica wobec istniejących wagonów –  Pociągi mają kursować po estakadach lub pod ziemią. Pod konstrukcją nadziemną zabudowane będą sklepy lub zaaranżowana będzie zieleń. Koncepcja przewiduje wykorzystanie wiaduktów z betonowych, prefabrykowanych przęseł firmy Bouygues. Układanie toru ma przyspieszyć szybka technologia budowy torowiska Appitrack, zapewniająca ułożenie 150 metrów torów dziennie wobec 20-50 w technologii tradycyjnej, jak twierdzi Alstom.
W zakresie taboru nie przewidziano nowości –oferowane będą składy z rodziny Metropolis. Wagony te znamy chociażby z Warszawy. Alstom chwali się prędkością maksymalną Metropolisa 80 km/h, zdolnością pokonywania wzniesień 6 % i referencjami na 4000 Metropolisów w 40 miastach świata. Wszystkie wózki w wagonach są napędzane, a koła są stalowe (co we Francji nie jest oczywiste ze względu na występujące wagony metra na kołach ogumionych). Producent wykorzystuje technologię kryjącą się pod nazwą Hesop, która umożliwia odzysk energii hamowania. Mowa tutaj o typowym hamowaniu rekuperacyjnym. Pociągi mogą być bezobsługowe –pozbawione maszynistów.
Axonis to rozwiązanie przewidziane do miast o dużej gęstości zaludnienia, pozbawionych linii metra lub planujących rozbudowę tras. Producent promuje też wykorzystanie modułowej technologii w rejonach chronionych UNESCO, a także poleca ją dla miast pragnących rozbudować system metra przy atrakcyjnym koszcie. Deklarowany czas budowy linii to 3-4 lata. Rozwiązanie ma być dostępne od końca 2013 r.