Kilka dni temu informowaliśmy o przetargu na dostawę tramwajów do Lipska. Szukając dalej rynków dla naszych rodzimych producentów wędrujemy do Czech. Tu ani Solaris, ani PESA tramwajów jeszcze nie sprzedały. Nadarza się zatem okazja. Przetarg ogłosiła właśnie Ostrava. Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowego jego omówienia wspomnieć należy, iż Solaris z powodzeniem dostarcza do Czech, także do Ostravy, autobusy i trolejbusy, PESA zaś szt-y. Pora zatem pomyśleć o rozszerzeniu swojej działalności na segment tramwajowy, choć może się to okazać trudniejsze niż w przypadku rynku niemieckiego…
-
Cena –70%;
-
Średnie roczne koszty utrzymania wagonów przez 10 lat –3%;
-
Warunki techniczne –27%.
O zamówienie mogą ubiegać się producenci, którzy w ostatnich 5 latach dostarczali co najmniej 5 niskopodłogowych wagonów, w tym jeden o długości do 23 m. Termin składania ofert został określony na 15 maja 2014 roku. Zakup tramwajów dla Ostravy ma być dofinansowany przez Unię Europejską.
Jak wspomnieliśmy wagony mają być niskopodłogowe. Podstawowe wymagania dla tramwajów:
Długość: max 23 m/ max 16 m
Szerokość: 2,45-2,6 m (preferowana 2,5 m)
Miejsca: siedzące –60/30, ogółem –130/85
Minimalny promień łuku podróży: 18 m bez obciążenia, 20 m z obciążeniem
Krawędź wejścia: 350 mm nad poziomem główki szyny
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gwarantowana żywotność: 30 lat
Rozstaw: 1435 mm
Zasilanie: 600 V
Prędkość max: 70 km/h, konstrukcyjna –80 km/h
Ponadto wagony mają być wyposażone w klimatyzację i system informacji pasażerskiej, zarówno audio, jak i wizualnej.