Dwie oferty na pogotowia torowe dla Tramwajów Śląskich
Dwie oferty na specjalistyczne samochody tzw. pogotowia torowego otrzymała obsługująca komunikację tramwajową w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii spółka Tramwaje Śląskie. Przewoźnik chce na pojazdy wydać niecałe 3 mln zł.
Jak wynika z poniedziałkowej informacji na platformie zakupowej Tramwajów Śląskich, w przetargu, w którym budżet zamówienia określono na 2,95 mln zł brutto, spółka Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych zaproponowała cenę 3,32 mln zł brutto, a spółka Copma Polska - 3,09 mln zł brutto.
Co chcą kupić TŚ?
W specyfikacji przetargowej uściślono, że chodzi o zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów specjalnych, przeznaczonych do transportu materiałów, urządzeń oraz przewozu osób (brygady torowo-remontowe), usuwania skutków awarii i utrzymania płynności ruchu - poprzez wykonywanie przeglądów, prac naprawczych i konserwacji nawierzchni szynowo-drogowej.
W tzw. opisie przedmiotu zamówienia uściślono, że są nim nowe samochody o masie dopuszczalnej 18 ton i napędem na obie osie, zapewniające możliwość samodzielnej jazdy po szynach tramwajowych (z napędem niezależnym od kół samochodowych). Na ich wyposażeniu muszą znaleźć się m.in. kontener transportowy ze stojakami na butle z gazami technicznymi i agregatem prądotwórczym, a także żuraw przeładunkowy.
W opisie zaznaczono, że samochody pogotowia torowego mają trafić na wyposażenie zajezdni w Katowicach-Zawodziu, Bytomiu-Stroszku oraz Gliwicach.
Co w ramach zadania?
Zakup ten zostanie dofinansowany w ramach trzeciego etapu największego w historii Tramwajów Śląskich projektu inwestycyjnego. Etap ten obejmuje cztery zadania związane z przebudową infrastruktury tramwajowej oraz trzy dotyczące zakupu specjalistycznych pojazdów technicznych (trzech pojazdów torowych, szlifierki torowej i pojazdu specjalistyczno-ratunkowego).
Z przedsięwzięć infrastrukturalnych w trzecim etapie zaplanowana jest przebudowa torowisk tramwajowych w Katowicach: na ul. Obrońców Westerplatte - od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza, torowiska wzdłuż ul. Chorzowskiej na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej, wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej oraz na ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte - od wiaduktu DK79 do Baterpolu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Całkowita wartość trzeciego etapu projektu wynosi blisko 76 mln zł, z czego ponad 61 mln zł to środki kwalifikowane, a dofinansowanie unijne wyniesie niemal 40 mln zł.
Głównym celem "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" jest usprawnienie systemu komunikacji publicznej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W latach 2017 i 2018 dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko otrzymały dwa wcześniejsze etapy prac. W przypadku etapu I wynosiło ono pierwotnie ok. 393 mln zł (później zostało zwiększone do ok. 462 mln zł), zaś dla etapu II - ok. 98 mln zł.
Część zadań infrastrukturalnych w ramach I i II etapu zostało już zrealizowanych, część prowadzona jest aktualnie, a kolejne będą realizowane w następnych latach. Trwają także dostawy kupionych w ramach zadań taborowych w etapie I nowych niskopodłogowych tramwajów.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).
TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)