543 mln euro szkody przy budowie metra w Budapeszcie
Szkody wysokości 167mld ft (543 mln euro) podczas budowy nowej linii budapeszteńskiego metraujawnił Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) ? powiadomiłw poniedziałek węgierski sekretarz stanu Nandor Csepreghy.
Csepreghy oświadczył na konferencji prasowej w Budapeszcie,że 76,6 mld ft (249 mln euro) z tej sumy zostało przekazanych w ramach unijnychfunduszy rozwojowych i Komisja Europejska może zobowiązać Węgry do zwrotu tychśrodków.
Całkowity koszt budowy 4. linii metra w Budapeszcie wyniósłprawie 1,5 mld euro.
Csepreghy powołał się na raport OLAF, który rząd otrzymał 14grudnia 2015 r. Podczas śledztwa przesłuchano 50 osób, w tym kierownictwobudapeszteńskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego oraz ówczesnych decydentów samorządowych.OLAF w przypadku 57 umów podjął podejrzenie nieprawidłowości i korupcji.
OLAF ujawnił w grudniu, że ma podejrzenia, iż podczas budowy4. linii metra doszło do „poważnych nieprawidłowości”, i zaleciłKomisji Europejskiej odzyskanie 228 mln euro funduszy unijnych.
OLAF wydał także Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu”zalecenie” dotyczące 55 mln euro, co stanowi część różnych kredytówudzielonych przez bank na budowę czwartej linii metra. Zalecenia natury prawnejzostały wydane władzom Węgier i Wielkiej Brytanii, gdzie otwarto jużdochodzenia – podał urząd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Csepreghy oświadczył, że nieprawidłowości dotyczą np.nabycia wagonów metra firmy Alstom, francuskiego producenta m.in. pociągów.
W Wielkiej Brytanii trzem przedstawicielom firmy Alstompostawiono zarzuty w sprawie dotyczącej korupcji w dostawie składów dlabudapeszteńskiego metra w latach 2003-8. Szef brytyjskiego oddziału Alstomupodał się w marcu do dymisji, odrzucając jednocześnie wszelkie zarzuty.
„