5 stycznia – ważna data w historii warszawskich tramwajów i … trolejbusów

infotram
05.01.2018 10:16

Dokładnie 5 lat temupożegnaliśmy parówki, czyli charakterystyczne wagony oznaczone symbolem 13N –przypomina rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

Pierwsza parówka w Warszawie pojawiła się jeszcze w 1959 azbudowano ich niemal 850. To był bardzo warszawski tramwaj, którego praktycznienie można było spotkać w żadnym innym polskim mieście. Prawie wszystkieegzemplarze jeździły w stolicy. 5 stycznia 2013 roku przewoźnik zorganizowałich ostatnie jazdy i małą uroczystość. Od tamtego momentu wagony 13N możnaspotkać tylko podczas historycznych uroczystości, wystaw albo na specjalnychliniach. Maciej Dutkowicz przypomina, że każdy może wynająć sobie taki wagon zkolekcji Tramwajów Warszawskich.

Z parówkami w codziennej eksploatacji Warszawa pożegnałasię, bo powiększyła się stołeczna flota niskopodłogowych wagonów. Jest ich jużponad 300.

Ale to nie jedyna historyczna data, przypadająca na 5 stycznia.Najprawdopodobniej 5 stycznia 1956 roku do stolicy przyjechał z Czechosłowacjipierwszy wagon, który był pierwowzorem dla parówek. Takie wagony w Warszawiebyły tylko dwa. Dzięki nim rozpoczęła się w Polsce historia tzw. tramwajówszybkobieżnych. W oparciu o ich konstrukcję powstały najpierw parówki, a potemklasyczne wagony wysokopodłogowe oznaczone symbolem 105N, jakie wciąż możemyspotkać w każdym polskim mieście i oczywiście w Warszawie.

I wreszcie Maciej Dutkiewicz przypomina, że w mroźny dzień,5 stycznia 1946 roku, na ulice Warszawy wyjechały pierwsze trolejbusy. Były onedarem dla odbudowywanej stolicy od ZSRR. Pierwsze pojazdy nie były w najlepszymstanie technicznym i służyły zaledwie kilka lat. W kolejnych latach trolejbusykupowano we Francji, NRD i w Czechosłowacji. Na początku lat 60. po stołecznychulicach jeździło 127 wozów na 10 liniach. Trolejbusy zniknęły z Warszawskichulic po niecałych 30 latach, nastąpiło to 30 czerwca 1973 roku. Pracownicywarszawskich trolejbusów zazwyczaj byli związani wcześniej z tramwajami. Tak więc,obydwa środki stołecznego transportu miały ze sobą wiele wspólnego.

Trolejbusy powróciły znowu na krótko, między 1983 a 1995rokiem, na międzymiastową trasę z warszawskiego Dworca Południowego doPiaseczna.