45 dwukierunkowych wagonów dla Tramwajów Warszawskich

infotram
04.06.2012 10:11
Tramwaje Warszawskie, zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, ogłosiły przetarg na zakup 45 wagonów dwukierunkowych z zastrzeżeniem prawa ograniczenia przedmiotu umowy polegającego na zmniejszeniu liczby tramwajów do 30, w przypadku, gdy w okresie 12 miesięcy od daty zawarcia umowy projekt obejmujący zakup tramwajów dwukierunkowych nie zostanie umieszczony na Liście projektów indywidualnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (działanie 7.3.).
Wagony dwukierunkowe eksploatują m.in. Tramwaje Śląskie
Jakie mają być tramwaje? Oczywiście dwukierunkowe. A poza tym wieloczłonowe, z całkowicie niską podłogą, o długości maksymalnie 32,5 m, posiadające zdolność przewozową co najmniej 200 osób na miejscach siedzących i stojących, przyjmując na 1 miejsce stojące 0,2 m2 powierzchni przeznaczonej do stania oraz co najmniej 250 osób w przypadku zagęszczenia, przy którym na 1 osobę stojącą przypada 0,15 m2 powierzchni przeznaczonej do stania. Muszą mieć świadectwo homologacji typu tramwaju, wydane w Polsce oraz jednakową funkcjonalność dla obu kierunków jazdy. Powinny zostać wyposażone w wózki wagonowe z kołami związanymi osią klasyczną lub niezwiązanymi żadną osią oraz być przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 % na długości do 250 m. Oprócz tego muszą posiadać co najmniej 28 pełnowymiarowych stacjonarnych miejsc do siedzenia, elektronicznie sterowany napęd wykorzystujący silniki prądu przemiennego i być zbudowane tak, aby ich maksymalne niezbędne zapotrzebowanie w zakresie skrajni zapewniało we wszystkich przypadkach bezpieczne wymijanie innych tramwajów oraz bezpieczny przejazd i otwieranie drzwi przy budowlach, w tym przy platformach przystankowych o wysokości do 220 mm licząc od poziomu główki szyny i odległości od osi toru wynoszącej 1 250 mm plus poszerzenie. Zgodnie ze standardem warszawskim zostaną wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne dla kabin motorniczego i dla części pasażerskiej oraz systemy informatyczne takie jak Zintegrowany Moduł Komunikacyjny, System Informacji Liniowej, System Zliczania Pasażerów, System Monitoringu Wizyjnego, System Emisji Reklam (monitory LED), Rejestrator Zdarzeń. Dodatkowo przewoźnik wymaga specjalistycznego wyposażenia obsługowego, pakietu naprawczego, pakietu eksploatacyjno – naprawczego, szkolenia, dokumentacji technicznej łącznie z licencjami i oprogramowaniem z licencjami oraz wykonywania napraw powypadkowych (w okresie gwarancji tramwajów). Na zakup wagonów Tramwaje Warszawski chcą przeznaczyć 450 mln złotych (z zamówieniem uzupełniającym 470 mln zł).Oferty można składać do 5 lipca 2012 roku. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, spełniają warunki dotyczące posiadania wiedzy i doświadczenia, tj. wykonali w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, dostawy co najmniej 5 tramwajów z napędem energoelektronicznym i całkowicie lub częściowo niską podłogą, tj. z udziałem minimum 50 % niskiej podłogi, rozumianej jako stosunek długości części niskopodłogowej znajdującej się w części dla pasażerów do całkowitej długości części tramwaju przeznaczonej dla pasażerów. Kryteria oceny ofert to:
1. Cena – waga 60%
2. Odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju – waga 8%
3. Szerokość przejścia wzdłuż tramwaju – waga 8%
4. Płaskość podłogi na całej długości przejścia w części pasażerskiej tramwaju – waga 6%
5. Masa własna tramwaju – waga 6%
6. Ustawienie siedzeń – waga 5%
7. Poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju – waga 4%
8. Średnica koła wózka – waga 3%
Dwukierunkowe tramwaje jeżdżą m.in. po Krakowie
Rozpoczęcie dostaw planowane jest 15 miesięcy po podpisaniu umowy. Już dziś z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że do walki o kontrakt dla stolicy staną dwaj najwięksi polscy producenci tramwajów –PESA i Solaris. Obaj są na fali. PESA zakończyła niedawno realizację dostaw dla Gdańska i Segedynu, Solaris zaś dla Poznania. W Bydgoszczy powstają nadal kolejne wagony dla Częstochowy, Kluż-Napoka i WKD, producent z Bolechowa szykuje się do realizacji dwóch niemieckich kontraktów –dla Jeny i Brunszwiku i niewykluczone również, że dla …Olsztyna.
Przypomnijmy, że pierwsze dwukierunkowe wagony dotrą do Warszawy jeszcze w tym roku. Będzie to 6 wagonów wyprodukowanych przez PESĘ w ramach zamówienia na 186 wagonów. Na trasę mają wyjechać także jeszcze w tym roku, łącząc Metro Młociny z Tarchominem via Most Północny.