Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

405N-Kr czyli nowy tramwaj w Krakowie

infotram
19.07.2011 09:35
MPK Kraków zamierza zbudować nowy tramwaj. Jednoprzestrzenny, wieloczłonowy z niską podłogą pojazd „405N –Kr”będzie de facto modernizacją trzech wagonów 105Na, które zostaną połączone w jedną całość. W ubiegłym tygodniu przewoźnik ogłosił przetarg na wykonanie takiej modernizacji. Jaki ma być ów „nowy”wagon? Aby choć trochę zobrazować jego wygląd warto przytoczyć kilka wymagań technicznych, zamieszczonych w specyfikacji przetargowej. Długość pojazdu to 40-41 m, szerokość 2,3-2,4 m, zaś maksymalna wysokość (mierzona bez pantografu) to 3,75 m. Wagon musi być przystosowany, co oczywiste, do poruszania się po torach o rozstawie 1435 mm. Tramwaj musi być wyposażony w pulpit manewrowy umiejscowiony z tyłu wagonu. Ponadto ma zostać wyposażony w system informacji wizualnej i fonicznej. System informacji wizualnej zewnętrznej, zrealizowany w oparciu o tablice typu LED/LCD, ma obejmować, na zewnątrz wagonu kierunek i numer linii widoczny z przodu, tyłu oraz na minimum trzech tablicach z boku (po jednej tablicy z boku w co drugim członie wagonu). Tablice boczne mają być dwustronne, na zewnątrz LED, do wnętrza LCD (minimum 38”), do wewnątrz tablica przeznaczona do emisji schematycznego przebiegu linii, z wyszczególnieniem, wyróżnieniem przystanku, do którego tramwaj się zbliża i przystanków węzłowych/końcowych. System informacji wizualnej wewnętrznej ma obejmować monitor lub zestaw monitorów –min. 24’’–, widocznych w kierunku jazdy i przeciwnym, usytuowanych w połowie długości każdego niskopodłogowego członu, w obszarze sufitowym. Stanowisko pracy motorniczego ma zostać wygrodzone od przedziału pasażerskiego, wygodzenie ma być zaś częściowo przeszklone i umożliwiać obserwację przedziału pasażerskiego. Pierwsze zewnętrzne drzwi mają spełniać funkcję drzwi do kabiny motorniczego i jednocześnie powinny być tak skonstruowane, aby mogły być także wejściem do przedziału pasażerskiego. Łącznie wagon ma zostać wyposażony w 7 drzwi, odskokowo-przesuwnych. Wnętrze pojazdu musi zapewniać możliwie wysoki komfort i atrakcyjność podróżowania, zachęcające do korzystania z tramwaju i jednocześnie charakteryzować się wysoką odpornością na wandalizm oraz umożliwiać łatwe usuwania zabrudzeń. Całkowita pojemność wagonu nie może być mniejsza niż 260 osób, przy normatywnym napełnieniu 5 osób na 1 m2, przy czym miejsca siedzące winny mieścić się w granicach 20% całkowitej pojemności wagonu. Prędkość konstrukcyjną wagonu przewidziano na 70 km/h. Tramwaj musi być wyposażony w indywidualny napęd każdego zestawu kołowego wózka napędowego, zaś każdy wózek musi posiadać własny falownik. Na dachu pojazdu mają znaleźć się 2 pantografy.
MPK Kraków chce przebudować trzy wagony 105Na na jeden tramwaj niskowejściowy
Wyłoniony w przetargu wykonawca zobowiązany będzie do zmodernizowania tramwajów do dnia 31 marca 2012 roku. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykonali modernizację lub produkcję tramwajów w ilości minimum 3 sztuk, polegającą na zastosowaniu napędów prądu przemiennego i wykonaniu elementów niskiej podłogi w każdym produkowanym bądź modernizowanym tramwaju, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –w tym okresie. Oferty można składać do dnia 23 sierpnia 2011 roku. Kryteria wyboru są następujące:
1. Cena oferty w złotych polskich – waga 70%,
2. Skrócony termin odbioru ostatecznego wagonu po modernizacji w dniach kalendarzowych – waga 20%,
3. Okres gwarancji w pełnych miesiącach – waga 10%. Za ofertę najkorzystniejszą zostanie uznana ta, która spełnia wszystkie wymagania określone w specyfikacji z najwyższą liczbą punktów przyznanych w sumie w kryterium: cena oferty, termin wykonania zamówienia i okres gwarancji. Oprócz wykonania samej modernizacji MPK Kraków oczekuje od Wykonawcy przekazania kompletnej dokumentacji technicznej wagonu 405N-Kr wraz z autorskimi prawami majątkowymi, a także przeprowadzenia szkoleń dla swoich pracowników. Szacowana wartość zamówienia to 5,5 mln zł. To o około 40 % mniej niż zakup nowego Bombardiera.