3+3, Warszawa rozbuduje II linię metra

infotram
15.10.2014 14:22
Tunele o długości ponad 13,5 km i 13 stacji –tak do 2019 r. będzie wyglądała II linia metra. Ruszył przetarg na budowę kolejnych odcinków II linii podziemnej kolejki –trzech stacji w kierunku zachodnim i trzech w kierunku północno-wschodnim. Dziś za stacją Rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i komora do zawracania, gdzie pociągi będą zmieniały kierunek jazdy. Podobnie na Pradze –techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. To z tych dwóch stacji w przyszłości pociągi pojadą na Bemowo i Targówek.
Kontynuujemy inwestycje w najnowocześniejszy środek transportu w mieście –podziemną kolej. Centralny odcinek II linii metra jest gotowy, teraz rozbudujemy go o kolejne stacje, a dzięki temu tworzy się miasto –powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Podobnie jak centralny odcinek II linii metra, również ten etap prac będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Jest to strategiczny projekt w inwestycjach rządowych i Warszawa ubiega się o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości 85% inwestycji. Wraz z taborem będzie to 4 mld zł.
3 + 3, jest przetarg
Prezydent m.st. Warszawy skierowała do Biuletynu Zamówień Publicznych Wspólnot Europejskich ogłoszenie o rozpoczęciu przetargu na:
1) I etap realizacji odcinka zachodniego –od szlaku za stacją C9 „Rondo Daszyńskiego”do torów odstawczych za stacją C6 oraz
2) I etap realizacji odcinka północno-wschodniego –od szlaku za stacją C15 „Dworzec Wileński”do torów odstawczych za stacją C18.
Będzie to przetarg nieograniczony w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych, w którym każde zadanie stanowi odrębną część. Każda firma zgłaszająca się w przetargu może złożyć ofertę tylko na jeden odcinek: północno-wschodni lub zachodni. Dokumentacja przetargowa zawiera m.in. PFU, gotowe projekty budowlane, badania, decyzje środowiskowe, wzór umowy. Termin składania ofert przewidziany jest na przełomie I i II kwartału 2015 r.
W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: „Wolska”(C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską;„Moczydło”(C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz „Księcia Janusza”(C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: „Szwedzka”(C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej;„Targówek 1”(C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz „Targówek 2”(C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Wszystkie wyżej wymienione nazwy stacji są robocze, a ich ostateczne brzmienie nadane zostanie uchwałą Rady m.st. Warszawy.
Alternatywa dla samochodu
Według zapewnień stołecznego ratusza II linia metra ma być najszybszym i najwygodniejszym połączeniem Targówka i Bemowa z centrum, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska –z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Pociągi kursujące II linią mają być alternatywą dla podróży samochodem, ponieważ dojazd np. ze stacji Targówek II czy z Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 10-12 minut. A to oznacza, że mniej samochodów wjedzie do centrum i poruszanie się po centralnym rejonie miasta będzie łatwiejsze i przyjemniejsze. Metro ma być środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy, ale także do Centrum Nauki Kopernik, na Trakt Królewski, do Muzeum Pragi, Teatru Powszechnego czy też Ogrodu Zoologicznego. Ze stacji Stadion Narodowy będą dwa kroki na stadion, na którym odbywa się wiele imprez, nie tylko sportowych. Także Wisła, gdzie można obcować z przyrodą w środku miasta, będzie jeszcze bardziej dostępna. Natomiast na lewym brzegu rzeki, jedno z wyjść ze stacji Centrum Nauki Kopernik prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, które zamienią się w miejsce wypoczynku i rekreacji nad wodą.
Wiemy, jak będą wyglądały stacje
Rozbudowa centralnego odcinka o kolejnych 6 stacji jest możliwa dzięki przeprowadzonemu w 2012 r. konkursowi na wielobranżowy projekt koncepcyjny rozbudowy II linii metra w kierunku północno-wschodnim i zachodnim. Prace konkursowe złożyło 14 firm, z czego pięć prac dotyczyło I etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra, a dziewięć prac I etapu realizacji odcinka północno-wschodniego II linii metra.
Główne nagrody w Konkursie otrzymali:
·        dla odcinka zachodniego: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o. (firma, która brała udział w projektowaniu I linii metra i przygotowaniu wielobranżowego projektu koncepcyjnego centralnego odcinka II linii),
·        dla odcinka północnego-wschodniego: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. ILF Consulting Engineers (firma, która przygotowała m.in. projekty realizacyjne odcinka centralnego II linii).
Nagodzone firmy wykonały koncepcje architektoniczno-budowlane i projekty budowlane. Wydane zostały także dwie decyzje środowiskowe na budowę tych odcinków.