23 oferty na nową zajezdnię tramwajową we Wrocławiu

infotram
09.05.2019 07:24

Aż 23 biuraarchitektoniczne zgłosiły się do konkursu na opracowanie koncepcji nowej zajezdnitramwajowej na zachodzie Wrocławia. Teraz analizuje je komisja konkursowa.

Możliwość wykonania projektu ma być główną nagrodą wogłoszonym przez Wrocławskie Inwestycje we współpracy z wrocławskim oddziałemStowarzyszenia Architektów Polskich SARP – „Konkursiearchitektoniczno-urbanistycznym na opracowanie koncepcji kompleksu zajezdnitramwajowej we Wrocławiu wraz z elementami towarzyszącymi”.

Na zwycięzcę czeka ponadto nagroda pieniężna w wysokości 45tys. zł. Za kolejne dwa miejsca będzie można zdobyć po 35 i 25 tys. zł.Przewidziane są także wyróżnienia finansowe. A przedmiotem konkursu jestsporządzenie opracowania opisującego przyszły projekt, umożliwiającego ocenępod względem przestrzennym, funkcjonalnym i architektonicznym koncepcjikompleksu nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu.

Do pierwszego etatu z wnioskami o dopuszczenie do konkursuzgłosiły się aż 23 biura architektoniczne. Są wśród nich projektanci zWrocławia, Warszawy, Poznania i Górnego Śląska. Teraz będą one analizowaneprzez komisję konkursową.

Komunikacja będziesię rozwijać, a w zajezdniach już ciasno

Budowę nowej zajezdni wśród swoich zadań do realizacjiwymieniał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Jest ona potrzebna, aby pomieścićtramwaje, które pojawią się we Wrocławiu i będą potrzebne do obsługi nowychtras. W tej chwili wrocławskie składy stacjonują w trzech lokalizacjach: przyŚleżnej/Kamiennej – 60 sztuk, na ul. Słowiańskiej 78 i przy Powstańców Śląskich– 100. Tylko ta ostatnia zajezdnia nadaje się do rozbudowy, przy dwóchpozostałych nie ma już miejsca. W dodatku są to obiekty historyczne, chronionekonserwatorsko, a to w dużym stopniu ogranicza możliwości ingerowania wzabudowę.

Zajezdnia na 150tramwajów z możliwością rozbudowy

Zajezdnia dla tramwajów ma być zlokalizowana na16-hektarowej działce po zachodniej stronie ulicy Szczecińskiej i północnej ul.Żernickiej, w sąsiedztwie osiedla Nowe Żerniki. Miasto przewiduje stworzenieinfrastruktury do obsługi 150 składów z możliwością rozbudowy. Co ważne,planowane hale, biura, stacje transformatorowe, a nawet torowiska mają być jaknajbardziej przyjazne wymogom ekologicznym. Zapotrzebowanie jest na urządzeniaenergooszczędne, niskoemisyjne, dopasowane do krajobrazu i w otoczeniu zieleni.

To podnosi poprzeczkę dla uczestników konkursu, ponieważprojekt samej zajezdni jest już nie lada wyzwaniem. Na wymogi techniczne wpływmają parametry taboru (także takiego, który potencjalnie może być użytkowanydopiero w przyszłości), jego liczba jak i liczba zatrudnionych pracowników. Nazmianie może ich pracować nawet ponad 600. Często do pracy przyjeżdżają bądźwyjeżdżają, w nocy, a więc potrzebne są także parkingi. Do tego trudno liczyćna doświadczenie uczestników konkursu ponieważ zajezdni nie buduje się zbytczęsto. Wkrótce przekonamy się, ile osób, biur, podejmie się tego wyzwania.

Kolejny etap

Zgodnie z regulaminem zakwalifikowane do kolejnego etapufirmy mamy poznać do 20 maja. Potem powinni złożyć opracowanie konkursowe do 5września 2019 r. do godz. 13.00. Wtedy do oceny tych dokonań przystąpisześcioosobowy sąd konkursowy. Ogłoszenie o konkursie, w tym regulaminzawierający m.in. skład sądu konkursowego, są opublikowane na stronachWrocławskich Inwestycji i Stowarzyszenia Architektów Polskich.