229 mln zł na nowe tramwaje dla Warszawy

infotram
03.07.2012 10:07
29 czerwca Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na dofinansowanie projektu pn. „Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych –zakup 60 tramwajów niskopodłogowych”. Całkowity koszt projektu to ok. 477 mln zł, z czego ok. 229 mln zł to środki z Unii Europejskiej.
Zakupiony w ramach projektu tabor stanowi część „Kontraktu stulecia”, podpisanego 29 maja 2009 r. z firmą Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów. Łącznie stołeczni tramwajarze planują sfinansować z projektów dofinansowanych z UE 174 ze 186 tramwajów niskopodłogowych zakupionych w ramach kontraktu.
Nowe wagony, dedykowane dla osób niepełnosprawnych, posiadają:
·        100 % niskiej podłogi – nadwozie tramwaju jest wykonane w części pasażerskiej jako całkowicie niskopodłogowe, podłoga na całej długości jest całkowicie płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość,
·        wysuwaną platformę dla wózków – w tramwaju w obrębie II drzwi od czoła wagonu znajduje się wolna powierzchnia, przeznaczona dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, ze stanowiskiem do mocowania pasem bezpieczeństwa pasażera na wózku inwalidzkim;w tym mijescu tramwaj posiada także wysuwaną elektrycznie platformę, która umożliwia swobodne wsiadanie i wysiadanie osobom na wózku,
·        konstrukcję drzwi minimalizującą odległość od krawędzi peronu – drzwi części pasażerskiej tramwaju są tak rozmieszczone, aby szerokość szczeliny występująca między krawędzią wejścia a krawędzią peronu przystankowego była możliwie mała,
·        uchwyty w dogodnych miejscach –rozmieszczenie poręczy, uchwytów i kolumn zapewnia wszystkim pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy,
·        miejsca dla niepełnosprawnych – w tramwaju są wyznaczone dwa miejsca siedzące dla niepełnosprawnych, zlokalizowane w sąsiedztwie drugich drzwi, bez podestów, do których zapewniono dojścia z przytrzymywaniem się, dostateczną liczbę uchwytów oraz przycisk umieszczony na płacie pierwszych drzwi dwuskrzydłowych,
·        przyciski dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – przyciski do informowania motorniczego o zamiarze wsiadania i wysiadania osoby niepełnosprawnej wyraźnie różnią się w dotyku od pozostałych przycisków związanych z obsługą drzwi i umieszczone są na płacie pierwszych drzwi dwuskrzydłowych, wewnątrz tramwaju oraz na ścianie bocznej w sąsiedztwie stanowiska do mocowania wózka inwalidzkiego, na wysokości dostępnej dla osoby na wózku inwalidzkim,
·        alfabet Braille’a i sygnalizację dźwiękowa – przyciski wewnętrzne związane z obsługą drzwi i informowaniem o zamiarze wysiadania osoby niepełnosprawnej posiadają dodatkowe oznaczenia funkcji na przycisku w alfabecie Braille’a oraz sygnalizację dźwiękową potwierdzającą ich użycie,
·        System Informacji Liniowej – tramwaje są wyposażone w system wizualnej i głosowej informacji pasażerskiej,
·        dodatkową tablicę dla osób słabo widzących – tramwaj posiada dodatkową tablicę informacji pasażerskiej, przystosowaną dla potrzeb osób słabo widzących. 
Warszawa dostanie z UE 229 mln zł na nowe tramwaje (foto: InfoTram)
Realizacja projektu przyczyni się w znaczącym stopniu do zlikwidowania istniejących barier społecznych i wpłynie na zwiększenie atrakcyjności regionu.
Projekt „Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych –zakup 60 tramwajów niskopodłogowych”jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitarnych.  
Realizacja inwestycji wpisuje się w główny cel Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko tj. „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”.
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała również w dniu 15.11.2011 r. Umowę o dofinansowanie dla  projektu „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński –Stadion Narodowy –Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wsparcie otrzymane z UE dla tego projektu to ponad 120 mln zł.