229 mln zł na nowe tramwaje dla Warszawy
infotram
03.07.2012 10:07
229 mln zł na nowe tramwaje dla Warszawy
29 czerwca Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na dofinansowanie projektu pn. „Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych –zakup 60 tramwajów niskopodłogowych”. Całkowity koszt projektu to ok. 477 mln zł, z czego ok. 229 mln zł to środki z Unii Europejskiej.
Zakupiony w ramach projektu tabor stanowi część „Kontraktu stulecia”, podpisanego 29 maja 2009 r. z firmą Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów. Łącznie stołeczni tramwajarze planują sfinansować z projektów dofinansowanych z UE 174 ze 186 tramwajów niskopodłogowych zakupionych w ramach kontraktu.
Nowe wagony, dedykowane dla osób niepełnosprawnych, posiadają:
· 100 % niskiej podłogi – nadwozie tramwaju jest wykonane w części pasażerskiej jako całkowicie niskopodłogowe, podłoga na całej długości jest całkowicie płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość,
· wysuwaną platformę dla wózków – w tramwaju w obrębie II drzwi od czoła wagonu znajduje się wolna powierzchnia, przeznaczona dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, ze stanowiskiem do mocowania pasem bezpieczeństwa pasażera na wózku inwalidzkim;w tym mijescu tramwaj posiada także wysuwaną elektrycznie platformę, która umożliwia swobodne wsiadanie i wysiadanie osobom na wózku,
· konstrukcję drzwi minimalizującą odległość od krawędzi peronu – drzwi części pasażerskiej tramwaju są tak rozmieszczone, aby szerokość szczeliny występująca między krawędzią wejścia a krawędzią peronu przystankowego była możliwie mała,
· uchwyty w dogodnych miejscach –rozmieszczenie poręczy, uchwytów i kolumn zapewnia wszystkim pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy,
· miejsca dla niepełnosprawnych – w tramwaju są wyznaczone dwa miejsca siedzące dla niepełnosprawnych, zlokalizowane w sąsiedztwie drugich drzwi, bez podestów, do których zapewniono dojścia z przytrzymywaniem się, dostateczną liczbę uchwytów oraz przycisk umieszczony na płacie pierwszych drzwi dwuskrzydłowych,
· przyciski dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – przyciski do informowania motorniczego o zamiarze wsiadania i wysiadania osoby niepełnosprawnej wyraźnie różnią się w dotyku od pozostałych przycisków związanych z obsługą drzwi i umieszczone są na płacie pierwszych drzwi dwuskrzydłowych, wewnątrz tramwaju oraz na ścianie bocznej w sąsiedztwie stanowiska do mocowania wózka inwalidzkiego, na wysokości dostępnej dla osoby na wózku inwalidzkim,
· alfabet Braille’a i sygnalizację dźwiękowa – przyciski wewnętrzne związane z obsługą drzwi i informowaniem o zamiarze wysiadania osoby niepełnosprawnej posiadają dodatkowe oznaczenia funkcji na przycisku w alfabecie Braille’a oraz sygnalizację dźwiękową potwierdzającą ich użycie,
· System Informacji Liniowej – tramwaje są wyposażone w system wizualnej i głosowej informacji pasażerskiej,
· dodatkową tablicę dla osób słabo widzących – tramwaj posiada dodatkową tablicę informacji pasażerskiej, przystosowaną dla potrzeb osób słabo widzących.
Realizacja projektu przyczyni się w znaczącym stopniu do zlikwidowania istniejących barier społecznych i wpłynie na zwiększenie atrakcyjności regionu.
Projekt „Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych –zakup 60 tramwajów niskopodłogowych”jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitarnych.
Realizacja inwestycji wpisuje się w główny cel Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko tj. „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”.
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała również w dniu 15.11.2011 r. Umowę o dofinansowanie dla projektu „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński –Stadion Narodowy –Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wsparcie otrzymane z UE dla tego projektu to ponad 120 mln zł.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022