20 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

infotram
23.01.2017 08:05

W połowie latsiedemdziesiątych XX wieku prace nad Planem Ogólnego ZagospodarowaniaPrzestrzennego Poznania doprowadziły do wykrystalizowania się koncepcji rozwojupasmowego miasta na kierunku Północ – Południe.

Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa,początkowo tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską.Do realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między MostemTeatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był ZygmuntNowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu podbudowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowyZakres prac do wykonania był duży.

Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 latbudowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul.Roosevelta – os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystankówprzesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa zprzystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

30 stycznia 1997 r. pojawiły się na trasie PoznańskiegoSzybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS.SOBIESKIEGO – Most Teatralny – Fredry – GWARNA – Św. Marcin – Most Uniwersytecki- Roosevelta – OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli wożeni bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży.Oficjalne przekazanie do eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. naprzystanku Kurpińskiego.

Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcieruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 kmi został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta(tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca PoznańGłówny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki połączone ruchomymi schodami z głównymtunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów tramwajowych na ul.Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu Teatralnegozbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie ukończono wówczascentralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera. Tramwaje na tymprzystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.

Jubileusz 20-leciaPST

Już w najbliższą niedzielę 29 stycznia MPK zaprasza naobchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej okazjiprzygotowaliśmy dla naszych pasażerów szereg atrakcji.

godz. 13.00 – Uroczysta parada taboru tramwajowego (początekz pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na trasie PST)

godz. 13.30 – Przemówienie Prezydenta Miasta Poznania JackaJaśkowiaka oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha Tulibackiego

godz. 13.45 – okolicznościowy, wyśmienity tort o smakumalinowym z Cukierni Jagódka

godz. 14.00 – rozpoczęcie komunikacyjnej gry miejskiej dlauczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)

Ponadto: występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK PoznańSp. z o.o. oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.