14 pociągów dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej
infotram
30.03.2010 13:13
14 pociągów dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej
Samorządowa spółka WKD wzbogaci się o 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W ubiegłym tygodniu umowę w tej sprawie podpisały władze spółki z bydgoską PESĄ. Przetarg został rozstrzygnięty 19 stycznia 2010 r. Najkorzystniejszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.”. Wartość zamówienia to 281 820 000 zł brutto. Pierwszy pojazd wyjedzie na tory pod koniec 2011 r., natomiast wszystkie egzemplarze będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r. W uroczystym podpisaniu udział wzięli Piotr Szprendałowicz –Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz przedstawiciele samorządów gminnych –właścicieli WKD-ki.
–Dzisiejsze podpisanie umowy rozpoczyna rewolucję taborową w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Nowe pociągi to przede wszystkim szansa na krótszy dojazd do Warszawy –powiedział Grzegorz Dymecki, Prezes WKD.
– Ta umowa to dowód na to, że Warszawska Kolej Dojazdowa rozwija się dynamicznie –podkreślił Piotr Szprendałowicz, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego. Dodał, że jest to historyczny dzień zwłaszcza dla wszystkich pasażerów korzystających z usług WKD.
Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort jazdy dla pasażerów. Wnętrza pojazdów będą przestronne i wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Dzięki obniżeniu podłogi w drzwiach wejściowych i wyeliminowaniu schodków łatwiej będzie wsiadać i wysiadać na peronach przystankowych. Bezpieczeństwo podróżnych zapewni wyposażenie „ezetów”w system monitoringu wnętrza. W pojazdach zostaną również zamontowane automaty biletowe i nowe kasowniki elektroniczne, zintegrowane z systemem opłat za przejazdy obowiązującym w środkach komunikacji podlegających Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie.
Nowoczesne pojazdy będą jeździć na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Linia kolejowa WKD biegnie z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.
W ramach umowy PESA zobowiąże się również do świadczenia usług serwisowych przez sześć miesięcy od daty przekazania każdego pojazdu. Firma przeszkoli pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących pojazdów szynowych. Każdy z nich będzie objęty gwarancją jakości producenta, obowiązującą przez cztery lata od daty odbioru.
Najważniejsze dane techniczne wymagane dla nowego taboru
Lp.
|
Wymagania dla pojazdu
|
Wartości parametrów
|
1.
|
Zarys zewnętrzny
|
Według: PN-K-2056:1970
|
2.
|
Szerokość toru
|
1 435 mm
|
3.
|
Długość całkowita
|
60 000 mm
|
4.
|
Szerokość
|
2 850 mm
|
5.
|
Wysokość
|
4 280 mm
|
6.
|
Minimalny promień łuku
|
22 m
|
7.
|
Zasilanie
|
3000V DC z możliwością zasilania napięciem 600V DC w okresie przejściowym
|
8.
|
Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych
|
Bo’+2’+Bo’+Bo’+2’+Bo’
66%
|
9.
|
Napęd
|
silniki asynchroniczne prądu przemiennego
|
10.
|
Dopuszczalny nacisk na oś przy obciążeniu maksymalnym (5 os/m2)
|
140kN
|
11.
|
Maksymalna prędkość eksploatacyjna
|
80 km/h
|
12.
|
Przyśpieszenie rozruchu (0-30km/h) przy założonej pojemności pojazdu
|
1,2 m/s2
|
13.
|
Opóźnienie hamowania awaryjnego
|
1,2 m/s2
|
14.
|
Wysokość podłogi ponad główką szyny
|
500 mm w strefie wejścia
|
15.
|
Całkowita liczba pasażerów
|
500 (przy zapełnieniu 5 os/m2)
|
16.
|
Liczba miejsc siedzących stałych
|
120
|
17.
|
Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
|
4
|
18.
|
Ilość miejsca na rowery
|
8
|
19.
|
Wytrzymałość konstrukcji
|
kategoria P-III zgodnie z PN-EN 12663
|
20.
|
Klimatyzacja
|
w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej
|
W celu zapewnienia odpowiednich możliwości rozwoju potencjału przewozowego na linii WKD oraz związanych z tym podwyższonych wymagań dla nowego taboru niezbędna będzie zmiana wartości napięcia w układzie zasilania sieci trakcyjnej WKD z dotychczasowych 600V na 3000V prądu stałego. Zmiana ta będzie gwarantować osiągnięcie następujących rezultatów:
– zapewnienie możliwości przesłania dostatecznej mocy do pojazdów trakcyjnych, umożliwiającej pełne wykorzystanie własności trakcyjnych tych pojazdów,
– zapewnienie odpowiedniej rezerwy mocy umożliwiającej zorganizowanie przewozów na poziomie 12 poc/h dla jednego kierunku (co 5 minut w godzinach szczytu);
– ograniczenie strat przesyłu energii elektrycznej w sieci trakcyjnej (do 25%);
– ograniczenie ilości modernizowanych podstacji trakcyjnych do dwóch obiektów (obecnie 7);
– ograniczenie do minimum kosztów przebudowy sieci trakcyjnej, gdyż aktualnie sieć WKD mimo pracy pod napięciem 600V jest przystosowana do pracy dla 3000V;
– ograniczenie emisji do atmosfery energii cieplnej z sieci trakcyjnej oraz sieci powrotnej.
Pojazdy będą przystosowane do zasilania napięciem o wartości docelowej 3000V. W okresie przejściowym –do momentu dostarczenia wszystkich egzemplarzy –pociągi będą miały zapewnioną możliwość zasilania napięciem o aktualnej wartości 600V. Dostosowanie (przełączenie) całej partii pojazdów od wartości 600V do 3000V zostanie wykonane przez producenta w czasie nie dłuższym niż 48 godzin, z zachowaniem wszelkich postanowień w zakresie długości okresu gwarancji oraz świadczenia usług serwisowych w odniesieniu do podzespołów podlegających wymianie.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022