120 lat wrocławskich tramwajów elektrycznych

infotram
10.06.2013 14:17

W tym roku obchodzimy 120 rocznicę uruchomienia pierwszych tramwajów elektrycznych we Wrocławiu. Był to jeden z pierwszych tego typu środków transportu w ówczesnych Niemczech oraz najstarszy na obecnych ziemiach polskich. Budową i obsługą tramwaju zajęła się prywatna spółka Elektrische Straßenbahn Breslau (Wrocławskie Tramwaje Miejskie, ESB).
Dnia 14 czerwca 1893 r. na trasę wyjechały pierwsze wagony o napędzie elektrycznym i pokonały trasę z Grabiszynu przez ul. Grabiszyńska, pl. Legionów, ul. T. Kościuszki, ul. K. Pułaskiego, pl. W. Wróblewskiego, most Oławski i ul. Na Grobli na Rakowiec. Miesiąc później ooddano do użytku drugą trasę, która od pl. Legionów wiodła przez Rynek, Nowy Targ, wyspę Piaskową, pl. J. Bema, ul. H. Sienkiewicza, ul. M. Sępa Szarzyńskiego i ul. Grunwaldzką do parku Szczytnickiego. Pierwszą zajezdnię tramwajów elektrycznych ulokowano przy ul. Grabiszyńskiej (obecna zajezdnia VII), a pierwszą elektrownię, która dostarczała energię elektryczną do sieci trakcyjnej, na pl. Rozjezdnym.

Tramwaje na przełomie XIX i XX wieku przy ul. Krupniczej(ze zbiorów Anny i Tomasza Koryckich za MPK Wrocław)

Przedsięwzięcie było na tyle rentowne, że już po kilku latach władze spółki zdecydowały się na rozbudowę swojej sieci. W 1898 r. otworzono odcinek od pl. J. Bema przez ul. J. Poniatowskiego i ul. Jedności Narodowej do ul. A. Mosbacha, a także uruchomiono torowisko od ul. K. Pułaskiego przez ul. T. Kościuszki i ul. Krakowską do ul. K. Skibińskiego. Przy ul. Krakowskiej przedsiębiorstwo wzniosło na początku XX w. drugą zajezdnię tramwajową (nieistniejącą zajezdnię VIII) oraz nową elektrownię.
Prywatna spółka została wykupiona przez miasto i włączona w struktury miejskiego przewoźnika –spółki Städtische Straßenbahn Breslau (Wrocławskie Tramwaje Miejskie, SSB) w roku 1924 i od tej pory komunikacja tramwajowa we Wrocławiu całkowicie podlega władzom miejskim.
Z tej okazji MPK Wrocław zorganizowało na Targach Motoryzacyjnych w Hali Stulecia wystawę poświęconą historii i teraźniejszości tramwajów. Pokazano różne typu wagonów, które jeździły po Wrocławiu na przestrzeni ostatnich stuleci, zademonstrowano, na jakiej zasadzie działa tramwaj, a także pokazano różne nieznane ciekawostki jak np. skąd pochodzi emblemat tramwajów elektrycznych –uskrzydlone koło z błyskawicami.

Linia 6 jedzie przez wrocławski Rynek(ze zbiorów Muzeum Miejskiego za MPK Wrocław)

Dnia 4 czerwca 2013 r. Tomasz Sielicki wygłosił swój kolejny odczyt w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego tym razem na temat dziejów wrocławskiej komunikacji miejskiej w latach 1893-1945. Liczni goście z zafascynowaniem słuchali jak zmieniały się na przestrzeni dekad wrocławskie wagony. Po wykładzie słuchacze mieli okazję zadać prelegentowi nurtujące ich pytania.
Akcent związany z rocznicą pojawi się także podczas Dnia Otwartego MPK Wrocław, który planowany jest na wrzesień.