115 lat tramwaju elektrycznego we Wrocławiu
W dniu 15 czerwca br. obbyla się ciekawa impreza z okazji 115 lecia tramwaju elektrycznego we Wrocławiu. Pierwsze tramwaje na prąd wyjechały na ulice Wrocławia (który wtedy nie znajdował się w granicach ówczesnej Polski) już w 1893 roku. Tramwaje konne jeździły tam natomiast od 1877 do 1906 roku.
Od 10 do około 16 każdy chętny (nie tylko miłośnik komunikacji) mógł zwiedzać i poznać „od kuchni”zajezdnę tramwajową IV Borek przy ul. Powstańsów Śląskich.
Jest to niewątpliwe jedna z najciekawszych spośród wrocławskich zajezdni. W pięknych starych budynkach i na torach postojowych „nocują”jednocześnie najstarsze i najnowsze tramwaje eksplatowe w ruchu liniowym przez MPK (odpowiednio 102Na i Škoda 16 T ).
Na terenie zajezdni wysyawione zostały zarówno pojazdy historyczne jak i te, które wożą pasazerów Wrocławia obecne. Niewątpliwą atrakcję stanowiła też wystawa autobusów, które obecnie wożą wrocławian. Zobaczyć można było stare Ikarusy (które są systematycznie wycofywane, a ich miejsce zajmą nowe MB), Jelcze i Volvo.
Kolejną atrakcję stanowiły m.in. pojazdy Centrali Ruchu takie jak dźwig i radiowóz;odbyła się też wystawa biletów i zdjęć.
Po godzinie 15 z zajezdni wyruszla natomiast tramwajowa parada, w której udzial wzięły tramwaje wystawione w zajezdni. Były to następujaće pojazdy:
Linke Hoffmann Werke Berolina (znany bardziej jako Jaś i Małgosia) nr 1+2
Linke Hoffmann Werke Standard nr 1217
Linke Hoffmann Werke Standard nr 1209 (znany bardziej jako Baba Jaga)
Konstal N nr 1332
Konstal 102N nr 2002
Konstal 102Na nr 2072
Konstal 105Na+105Na nr 2278+2279 (klasyczny, bez modrenizajci)
Protram 205 WrAs nr 2705 (niestety w naklejanej na boki reklamie)
Škoda 16T nr 3015
Trasa przejazdu wiodła z zajezdni przez centrum miasta aż do ul. Teatralnej. Tam też, na jednym torze stanęły wszystkie pojazdy. Był to wręcz idealny czas na zrobienie wyjątkowych zdjęć wrocławskich pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po godzinie 17 wszyskie tramwaje udały się do swoich zajezdni, każy jednak wcześniej (z pasażerami) udał się jeszcze na małą przejażdżkę do innej pętli.
Mimo niezbyt ładnej (jak na czerwiec) pogody frekwencja dopisała.
Tego samego dnia na peronie 5 Dworca Głównego PKP trwał trzeci dzień drugiej edycji imprezy Dni Techniki Kolejowej 2008. Szczegóły w InfoRail.