115 lat elektrycznych tramwajów w Krakowie

infotram
16.03.2016 09:00

Dokładnie 115 lattemu, 16 marca 1901 na torowiska Krakowa wyruszył pierwszy tramwaj elektryczny.Dziś z tej okazji historyczną trasą przejechał najstarszy krakowski tramwaj,czyli SN1 (Gracówka).

W środę 16 marca krakowianie mogli przypomnieć sobie jakpodróżowało się tramwajem na początku XX wieku. Z pętli Bronowice Małe przezpl. Wszystkich Świętych do Łagiewnik przejechał najstarszy krakowski tramwaj,czyli SN1 (Gracówka). Okazją do zorganizowania tego specjalnego kursu byłaprzypadająca w tym roku 115. rocznica uruchomienia tramwaju elektrycznego,który wtedy kursował na trasie Park Krakowski ? plac Wszystkich Świętych.Wyjazd z pętli Bronowice Małe został zaplanowany na godz. 9.00, a więc dokładnieo tej samej porze, kiedy w 1901 roku na krakowskie tory z przedstawicielamiwładz miasta wyjechał pierwszy elektryczny tramwaj.

Jak można przeczytać w relacjach prasowych z tego okresu,punktualnie o godzinie 9.00 rano prezydent miasta Krakowa Józef Friedleinzaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości, którzy po próbnejjeździe (do Parku Krakowskiego) mieli obejrzeć urządzenia elektryczneznajdujące się w obiektach przy ul. św. Wawrzyńca. Pierwsza jazda elektrycznymi tramwajami przyogromnym zainteresowaniu krakowian odbyła się bez przeszkód. Następnego dnia,czyli 17 marca od godziny 11.00 pierwszy tramwaj elektryczny zostałudostępniony mieszkańcom Krakowa. Zainteresowanie kursującymi wagonami byłobardzo duże. W pojazdach panował ogromny ścisk i mimo doczepionych przyczepekprzystosowanych do tramwaju elektrycznego z tramwaju konnego, na wieluprzystankach nie można było wsiąść do wozów. Nie tylko tramwaj budziłzainteresowanie, ale jego wyposażenie. Widok lamp elektrycznych nie należał dopowszechnych w Krakowie. Choć niektóre bogatsze domy w mieście oraz Teatr im.J. Słowackiego posiadały małe elektrownie wytwarzające prąd na własne potrzebyi lampy elektryczne można było tam zobaczyć, to na ulicach Krakowa wpowszechnym użyciu stosowane były lampy gazowe.

Uruchomienie tramwaju elektrycznego wprowadziło Kraków doniewielkiego grona miast Austro-Węgier eksploatujących kolej elektryczną. Byłonobilitacją miasta i dowodem jego szybkiego rozwoju kierowanego przez samorząd.