110 lat tramwaju elektrycznego w Poznaniu
Dokładnie w dniu 6 marca br. minęło równo 110 lat od chwili uruchomienia tramwaju elektrycznego w mieście Poznań. Z tej okazji MPK i Klub Miłośników Pojazdów Szynowych przygotowały nie lada gratkę dla Poznaniaków i gości z innych miast –wystawę taboru i „drzwi otwarte”zajezdni Gajowa.
Współorganizatorem całej imprezy było Stowarzyszenie Radioamatorów i Miłośników Nowych Technologii. Huczne obchody odbyły w niedzielę (9 marca 2008 roku) na ul. Zwierzynieckiej i w zabytkowej zajezdni S-2 Gajowa pomiędzy godz. 9 a 15.
Na ul. Zwierzynieckiej ustawiona została wystawa taboru (zbliżona do tej z zeszłorocznej rocznicy 10 lat PST). Pokazane zostały niemal wszystkie typy taboru liniowego, które są obecnie eksploatowane przez poznańskiego przewoźnika oraz wybrane pojazdy historyczne:
102N nr 1
102Na nr 71 (premiera po remoncie)
3G nr 800
GT8 nr 687
GT8ZR nr 904 (wagon dwukierunkowy)
105Na+105NaD nr 204+203 (klasyczny skład z tarczami na dachu –jeden z ostatnich w Poznaniu)
105Na+105NaDK nr 98+97 (nowy skład dwukierunkowy, posiadający jednak drzwi tylko z jednej strony)
CKD Tatra RT6N1 nr 401
Siemnes Combino nr 514 (w którym zaprezentowali się ludzie ze Stowarzyszenie Radioamatorów i Miłośników Nowych Technologii).
W samej zajezdni Gajowa była natomiast jedyna w swoim rodzaju okazja do zapoznania się z m.in. wszelakiej maści pojazdami technicznymi (nie tylko szynowymi) eksploatowanymi przez MPK Poznań. Zobaczyć można było m.in. kilka „enek”przerobionych na pojazdy techniczne, które po dziś dzień są na chodzie, historyczny skład N + ND nr 602+456 znany z linii turystycznej 0, bardzo ciekawy pojazd techniczny WMS-01L nr 2043, techniczne Stary, samochód Żuk i inne, równie interesujące pojazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Licznie przybyli zwiedzający mogli także poznać arcyciekawe wnętrza najstarszej poznańskiej zajezdni, która parę dni wcześniej (dokładnie 25 lutego) została ostatecznie sprzedana. Do roku 2010 jednak będzie ona pełnić dotychczasową funkcję. Udostępniona dla zwiedzających została jednak tylko część obiektu, w tym ta najcenniejsza, najstarsza i najciekawsza, o której zachowanie walczą członkowie KMPSu –hala i tory postojowe przy ul. Gajowej.
Zajezdnia ta była od samego początku „schronieniem”dla pierwszych poznańskich tramwajów elektrycznych, na długo przed oddaniem do użytku największej i obecnie najnowocześniejszej zajezdni przy ul. Głogowskiej. Wcześniej, bo już od 1886 roku w sercu dzisiejszych Jeżyc stacjonowały tramwaje konne. Jeszcze wcześniej w tym miejscu znajdował się dawny … dworzec kolejowy.
Gajowa to obecnie najstarsza zajezdnia w Polsce, która jest nadal w eksploatacji i należy do wydziału S-2, który ma także drugą zajezdnię przy ul. Madalińskiego na Wildzie. Stacjonują tu tramwaje liniowe: wszystkie Beynes 3G i część GT8. Do tego dochodzi dość sporo różnych (nie tylko szynowych) pojazdów technicznych. Niestety, mimo zapowiedzi, nie odbyła się premiera zmodernizowanego przez firmę Modertrans, której część tramwajowa znajduję się właśnie na Gajowej, składu „stopiątek”.
Dodatkową atrakcją tego tramwajowego dnia był także historyczny skład 105N+105N nr 194+193 kursujący na trasie Zajezdnia Gajowa –Rondo Kaponiera –Św. Marcin –Marcinkowskiego –27 Grudnia –Gwarna –Św. Marcin –Rondo Kaponiera –Zajezdnia Gajowa.
Marcowa, nienajgorsza pogoda, a zwłaszcza dobra reklama imprezy (m.in. w tramwajach) sprawiła, iż chętnych do zwiedzenia zajezdni i tramwajów nie brakowało. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się zarówno najstarsze jak i te najnowsze pojazdy eksploatowane przez MPK Poznań. Poznańskim tramwajom należy życzyć kolejnych 100 lat w służbie mieszkańcom stolicy Wielkopolski. Tramwaje może nie są tak wygodnie i tak ładne jak współczesne autobusy, ale dla wielu miłośników komunikacji to one właśnie mają właśnie ten swoisty „klimat”, który ich urzeka.