11% wrocławskich torowisk w złym stanie. Będą remonty
Jedenaście procentwrocławskich torowisk jest w złym albo bardzo złym stanie – wynika z audytuprzeprowadzonego we Wrocławiu. Prezydent miasta zapowiada wymiany rozjazdów,remonty i wydzielenia torowisk oraz nowe buspasy.
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk przedstawił we wtorekwyniki audytu wrocławskich torowisk, przeprowadzonego na podstawie danychZarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Wynika z niego, że 58 proc.torowisk jest w stanie bardzo dobrym i dobrym, 31 proc. w stanie przeciętnym, a11 proc. w stanie złym i bardzo złym.
„Znamy dokładnie stan torów, ale mamy też zaplanowanejuż prace remontowe do roku 2023. Liczyliśmy się z tym, że wyniki nie będąoptymistyczne, ale od początku zapowiadałem upublicznienie tego audytu właśniepo to, aby uczciwie wskazać kierunek koniecznych prac. Chodzi o bezpieczeństwoi jakość komunikacji miejskiej, a na tym nie będę oszczędzać” – mówiłSutryk.
W tym roku wymienione mają zostać m.in. dwa rozjazdy iskrzyżowanie torowe na placu Legionów; dokończony ma zostać także remonttorowiska w ulicy Ślężnej. Na te prace wrocławski magistrat chce przeznaczyćponad 16 mln zł. Dodatkowo na bieżące utrzymanie torowisk na rok 2019 w budżecieZDiUM zaplanowano 21 mln zł.
W przyszłym roku natomiast wymienione mają zostać m.in.rozjazdy na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Świdnickiej, a także Podwala iKrupniczej. W 2021 r. wymieniony ma zostać rozjazd i skrzyżowanie na Placu Dominikańskim,a także rozjazd na skrzyżowaniu Podwala i ulicy Świdnickiej oraz naskrzyżowaniu ulicy Piotra Skargi i Teatralnej. W planach jest także remont torowiskana Mostach Pomorskich.
Z kolei w 2022 r. zmodernizowana zostanie pętla przy ulicyZawalnej, a także wymienione zostaną rozjazdy m.in. na skrzyżowaniu ulicHallera i Powstańców Śląskich. W 2023 r. zaplanowano m.in. remont torowisk wulicy Pułaskiego, Żmigrodzkiej, na pl. Staszica i na moście Osobowickim.
Jak zapowiedział prezydent Wrocławia, w latach 2019-2023miasto przeznaczy na remont torowisk łącznie ok. 53 mln zł., a do czasuwykonania tych remontów ZDIUM będzie na tych odcinkach dokonywał naprawutrzymaniowych w ramach bieżących środków.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki przeprowadzonemu audytowi oszacowano także wysokośćśrodków jakie są niezbędne do wyremontowania wszystkich torowisk w stanie złymi bardzo złym – to około 120 mln zł. „Ta kwota nie jest jeszcze ujęta wWieloletnim Planie Inwestycyjnym, ale zgodnie z tym co zapowiadałem, remontytorowisk to dla mnie priorytet i te środki będą sukcesywnie zapisywane wbudżetach na kolejne lata” – podkreślił Sutryk.
Z audytu wynika także, że w ubiegłym roku we Wrocławiudoszło do 61 wykolejeń, z czego stan torowiska odpowiadał za 33 proc. zdarzeń.
Prezydent Wrocławia zapowiedział, że aby usprawnićporuszanie się tramwajami w mieście w najbliższym czasie wydzielone zostanietorowisko na ulicy Grabiszyńskiej od pl. Srebrnego do FAT-u. „Pozwoli tona eliminację opóźnień i utrudnień oraz poprawę bezpieczeństwa” – powiedziałaElwira Nowak, dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej.
„Wydzielamy także odcinki przeznaczone wyłącznie dlaautobusów i tramwajów. Już podczas tegorocznych wakacji buspasy pojawią się naul. Krakowskiej, na Podwalu i ul. Borowskiej. Rozpoczniemy także projektowaniew kilku wariantach buspasa w ciągu ul. Krzywoustego” – mówił Sutryk.
„