10 używanych wagonów dla Tramwajów Śląskich

infotram
01.06.2010 08:51
Tramwaje Śląskie chcą kupić 10 dwukierunkowych, używanych wagonów tramwajowych. Przetarg w tej sprawie został ogłoszony w ubiegłym tygodniu. Każdy wagon ma być sprawny technicznie i:
– trójczłonowy, jednobryłowy, wysokopodłogowy,
– umożliwiający obsługę pasażerów z poziomu główki szyny,
– nie posiadający wad prawnych,
– nie posiadający żadnych podzespołów i materiałów zawierających azbest, w przypadku wyposażenia wagonu w takie materiały muszą one zostać przez Wykonawcę usunięte i zastąpione zamiennikami, jego staraniem i kosztem,
– wyposażony w czuwak w postaci pedału i przycisku w joysticku,
– wyposażony w:
a) odbierak prądu umiejscowiony na dachu środkowego członu i posiadający napęd elektryczny;
b) piasecznice;
c) oświetlenie zewnętrzne wagonu –wymagane światła mijania, drogowe i pozycyjne dla obu kierunków jazdy na ścianach czołowych w postaci dwóch punktów świetlnych;
– napięcie zasilania –prąd stały 600V (+ 120/-200), możliwość współpracy z siecią zawieszoną na wysokości –5,5 m (+ 0,1/ – 0,25),
– napięcie sterowania –prąd stały 24V lub 40V,
– szerokość toru –1435mm (+2 / -2)
– minimalne promienie łuku toru –18 m,
– długość wagonu (bez sprzęgów) –nie mniej niż 26 m i nie więcej niż 28 m,
– szerokość wagonu –od 2300 do 2400 mm,
– maksymalna wysokość wagonu z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu (z wyjątkiem pantografu) –3600 mm,
– maksymalna wysokość pierwszego stopnia drzwi –nie większa niż 450 mm,
– pojemność całkowita: minimum 230 pasażerów przy przyjęciu 0,15m 2 powierzchni podłogi na jednego pasażera stojącego,
– nacisk statyczny jednej osi tramwaju na tor nie może przekraczać 100 kN przy dopuszczalnej masie całkowitej,
– napęd wykorzystujący rozrząd pośredni stycznikowo-oporowy, realizowany automatycznie według wielkości zadanej joystickiem przez motorniczego,
– silniki trakcyjne –prądu stałego, komutatorowe, chłodzone powietrzem,
– napęd urządzeń, aparatów i styczników elektrycznych wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej,
– rodzaje hamulców –elektrodynamiczne + mechaniczne tarczowe lub bębnowe z napędem elektrycznym + hamulce szynowe.
Duewag Pt na testach w Tramwajach Śląskich (foto: Przemek W.)Duewag Pt na testach w Tramwajach Śląskich (foto: Przemek W.)Duewag Pt na testach w Tramwajach Śląskich (foto: Przemek W.)Duewag Pt na testach w Tramwajach Śląskich (foto: Przemek W.)
Przedmiot zamówienia obejmuje również pakiet części zamiennych wraz ze szkoleniem pracowników technicznych i ruchowych.
Wagon oferenta, który przedstawi najkorzystniejszą ofertę (przed udzieleniem zamówienia) zostanie
przetestowany na naszej infrastrukturze torowo-sieciowej. 
O wyborze oferty zadecydują następujące kryteria:
Cena –waga 80
Jakość –waga 20. Oferty można składać do dnia 7 czerwca 2010 roku, do godz. 13:00. Tramwaje mają przybyć na Śląsk w ciagu 3 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przypomnijmy, iż przetarg ten poprzedzony był wizytą na Śląsku wagonu Duewag Pt, którego testy w Tramwajach Śląskich wypadły dobrze, wagon zaś został oceniony bardzo pozytywnie. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie równie dobrze o testowanym niedawno wagonie wypowiadali się także przedstawiciele przewoźnika, którzy chętnie widzieliby u siebie właśnie takie wagony. Przypomnijmy, iż wagony dwukierunkowe mają być wykorzystywane w czasie remontów torowisk, które już wkrótce rozpoczną się w województwie śląskim. Specyfikacja przetargowa daje duże szanse na zwycięstwo w omawianym przetargu właśnie wagonom Duewag Pt, które na Śląsk mogą trafić z Frankfurtu nad Menem. Świadczy o tym chociażby zapis, mówiący, iż wagon powinien być wyposażony w pantograf umieszczony na środkowym członie. Takie rozwiązanie techniczne nie znalazło zastosowania w żadnym w sprowadzonych dotychczas do Polski wagonów.