Żyrardowska „perełka”
inforail
13.08.2007 22:21
Żyrardowska „perełka”
Dnia 9 sierpnia 2007 roku otwarto wyremontowany dworzec PKP w Żyrardowie. Renowacja została wykonana w taki sposób, aby zachowane zostały wszystkie historyczne elementy budynku. W uroczystości otwarcia uczestniczyli m.in. Andrzej Wach – Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny PKP S.A. oraz Andrzej Wilk – Prezydent Żyrardowa. Nie zabrakło licznie przybyłych gości i mieszkańców miasta.
Remont
Prace przy remoncie żyrardowskiego dworca rozpoczęto w 2004 roku. Wówczas to zlecono opracowanie dokumentacji projektowej i rozstrzygnięto przetarg na wybór wykonawcy. Prace ruszyły pełną parą we wrześniu. W pierwszej kolejności wymieniono dach, odnowiono elewację budynku, wymieniono instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną a także centralnego ogrzewania. Ponadto, wybudowano kotłownię olejową. Ciekawostką jest też, że zgodnie z zaleceniem konserwatora odnowiono stare piece kaflowe, które co prawda już nie pracują, ale za to wspaniale zdobią wnętrze. Równocześnie z wykonywanymi pracami rozstrzygnięto przetarg na wykonanie remontu pomieszczeń. Wewnątrz dworca odnowiono hol główny oraz kasowy a także pasaże handlowe. W maju 2007 roku wykonawca zakończył prace. Po akceptacji przez Konserwatora Zabytków i Nadzoru Budowlanego prac remontowych dworzec został przekazany do eksploatacji. PKP S.A. nie zapomniało o osobach niepełnosprawnych. W trakcie remontu wykonano m.in. specjalną pochylnię w łączniku, dzięki której osoby poruszające się na wózku łatwo pokonają schody. Na parterze znajduje się toaleta dla osób z ograniczoną możliwością ruchową. Wyremontowany dworzec będzie też bezpieczniejszy. Obiekt został przygotowany do instalacji monitoringu. Na razie założono jedynie okablowanie, ale trwają rozmowy PKP S.A. z Prezydentem Żyrardowa dotyczące zamontowania kamer i ich obsługi. PKP S.A. dąży do tego aby dworce kolejowe były przyjazne pasażerom.
Warto zwrócic uwagę na fakt, że nie służą one tylko do obsługi podróżnych. Stanowią ważny element danego regionu, dlatego też celem naszych działań jest takie gospodarowanie nieruchomościami aby służyły jak najlepiej lokalnej społeczności. Robimy wszystko aby dworce kolejowe stały się wizytówką miast, tak jak tutaj –w Żyrardowie. Obecnie remontujemy dziesiątki małych dworców kolejowych. Przebudowujemy duże stacje zamieniając je w centra przesiadkowo-komercyjne. Ponadto Grupa PKP sukcesywnie remontuje tory kolejowe, tabor, kupuje nowe wagony –chcemy aby podróż koleją w Polsce była komfortowa, szybka i tania. To cel, który przyświeca nam każdego dnia pracy –powiedział Jarosław Adwent –Członek Zarządu PKP S.A. –Dyrektor Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A.. Całkowity koszt remontu wyniósł ponad 3 miliony zł. Został on pokryty z własnych środków finansowych PKP S.A –poinformował Marek Sieczkowski z Biura Marketingu i Komunikacji Społecznej PKP SA.
Żyrardowski zabytek
Jak wspomnieliśmy wcześniej, dworzec kolejowy w Żyrardowie, położony na trasie Warszawa –Łódź (dawna trasa kolei Warszawsko-Wiedeńskiej), jest obiektem zabytkowym. Wybudowany został w 1922 roku, na miejscu dworca wybudowanego w 1872 r. i zniszczonego w czasie I Wojny Światowej. Budynek wykonano w stylu „dworkowym”. Jego projektantem był architekt Romuald Miller – naczelnik wydziału budownictwa Warszawskiej Dyrekcji PKP. Dowodem jego historycznej wartości i znaczenia w rozwoju polskiego kolejnictwa jest decyzja WKZ w Skierniewicach Nr 455 z dnia 29 marca 1977 r. o wpisaniu dworca do rejestru zabytków jako jedynego obiektu tego typu na terenie miasta. Dlatego też prace remontowe wykonano z zachowaniem wszystkich istotnych historycznych elementów budynku –m.in. odtworzono autentyczne wnętrza i piece. Dla lepszego wykorzystania pomieszczeń stworzono pasaż handlowy prowadzący bezpośrednio z kas poprzez kolumnowy łącznik do zejścia na perony.
Pociągi a dworzec w Żyrardowie
Przez stację Żyrardów w ciągu doby przejeżdża 100 pociągów pasażerskich. Dworzec kolejowy to 602 metry kwadratowe powierzchni zabudowanej. Budynek dworca jest dwukondygnacyjny;w piwnicy znajdują pomieszczenia techniczne i gospodarcze. Na parterze znajdują się przede wszystkim pomieszczenia związane z obsługą pasażerów. Piętra to lokale użytkowe i mieszkania. Pamiętać należy, iż prace przy remoncie dworca łączą się z modernizacją linii kolejowej z Warszawy do Łodzi realizowanej z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Regionalnego.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024