Żylina: EU07 PKP Cargo z dopuszczeniem do ruchu po Słowacji
Pierwszy pociąg towarowy obsługiwany lokomotywami PKP CARGO serii EU07 wjechał na Słowację. Po ET22 jest to druga seria lokomotyw Spółki, która otrzymała dopuszczenie do ruchu na terenie kolei słowackich. Wcześniej takie świadectwa uzyskały obie serie maszyn od kolei czeskich.
Rozwój europejskiego rynku transportowego skłania operatorów kolejowych do unifikowania procesów przewozowych w ramach wzajemnej współpracy. Jednym z najistotniejszych aspektów w tym zakresie jest pozyskanie nowych lub dostosowanie już eksploatowanych pojazdów trakcyjnych do ruchu także na sieci kolejowej innych, zwłaszcza sąsiednich państw.
Taki program współpracy jest realizowany między przewoźnikami towarowymi Polski, Czech i Słowacji. W ramach procesu „dopuszczeniowego”polskie lokomotywy ET22 i EU07 zostały wyposażone w odpowiednie urządzenia wymagane na kolejach Czech i Słowacji oraz przeszły szereg badań i prób eksploatacyjnych. Zamontowano m.in. urządzenia zabezpieczające LS 90 (ET22) i LS II (EU07) i urządzenia radiołączności. Urządzenia LS spełniają (w dużym uproszczeniu, gdyż są bardziej zaawansowane funkcjonalnie) podobną rolę jak SHP i CA w pojazdach eksploatowanych w Polsce, spełniając jednocześnie m.in. rolę sygnalizacji kabinowej. Lokomotywy przeszły także szereg badań i prób na polskich i czeskich torach doświadczalnych oraz na odcinkach linii obu kolei.
W trakcie procesu przystosowywania do jazdy po słowackich liniach kolejowych są również dwuczłonowe lokomotywy PKP CARGO serii ET41. Aktualnie lokomotywy te obsługują pociągi towarowe na odcinku granicznym Zwardoń –Skalite. Równolegle prowadzone są czynności, które pozwolą na uzyskanie przez ZSSK Cargo Slovakia a.s. dopuszczenia dla lokomotyw serii E131 (dwuczłonowych) do ruchu na sieci PKP.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wprowadzane rozwiązania pozwalają na skrócenie czasu przejazdów pociągów poprzez eliminację wymiany pojazdów na stacjach granicznych i konieczności odbiorów techniczno – handlowych, lepsze wykorzystanie pojazdów i drużyn trakcyjnych, usprawnienie obrotu wagonów, poprawę punktualności kursowania pociągów, znaczne rozszerzenie możliwości w zakresie wzajemnych rozliczeń finansowych pomiędzy zainteresowanymi operatorami oraz obniżenie kosztów eksploatacyjnych.
Jeszcze w bieżącym roku jest planowane dalsze rozszerzenie współpracy pomiędzy PKP CARGO S.A. a ZSSK Cargo Slovakia a.s. w zakresie optymalizacji obsługi pociągów towarowych. Chodzi m.in. o obsługę trakcyjną pociągów na całej drodze przebiegu jedną lokomotywą, co pozwoli na całkowite wyeliminowanie postojów pociągów na stacjach granicznych.