Zwardoń: PKP Cargo rozpoczęło planową eksploatację lokomotyw ET41 na terenie Słowacji

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółka PKP CARGO wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2008/2009 rozpoczęła planową obsługę trakcyjną pociągów towarowych własnymi lokomotywami serii ET41 w relacji Zabrzeg Czarnolesie – Žilina przez przejście graniczne Zwardoń –Skalite. Do końca 2008 r. lokomotywy tej serii będą obsługiwały średnio w dobie dwie pary pociągów na tej trasie.
W 2009 r. planuje się rozszerzenie tej obsługi na wszystkie pociągi transgraniczne (zarówno przez przejście Zwardoń –Skalité, jak również Muszyna –Plaveč). Obsługę będą prowadziły lokomotywy serii ET41 i E131 dostosowane do jazdy po torach polskich i słowackich.
Ponadto obie spółki uzgodniły treść „Porozumienia o przekazywaniu i przyjmowaniu wagonów i przesyłek w pociągach wzajemnego zaufania handlowego kursujących z zastosowaniem uproszczonych procedur granicznych”. Porozumienie to będzie obejmowało zwłaszcza pociągi obsługiwane w ruchu transgranicznym jedną lokomotywą (bez konieczności wymiany na granicy). Dzięki temu będzie możliwe dalsze uproszczanie procesów granicznych.
Jednocześnie na początku 2009 roku jest planowane zarówno przez PKP CARGO S.A., jak ZSSK CARGO, a.s. rozpoczęcie szkoleń drużyn trakcyjnych, w celu uzyskania przez nie praw do jazdy po sąsiedniej sieci kolejowej. W wyniku tych działań będzie możliwe całkowite wyeliminowanie postoju pociągów towarowych na granicy polsko –słowackiej.