Żory walczą o zmianę planów CPK
Zaktualizowane zostały warianty możliwego przebiegu linii kolejowej nr 170 na odcinku: Katowice - Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica państwa, której realizacja planowana jest w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wprowadzone zmiany są bardzo istotne, a zarazem niekorzystne dla Żor i naszych mieszkańców, ponieważ z rozważanych wariantów całkowicie usunięto wariant popierany przez Prezydenta Miasta Żory i Radę Miasta Żory.
Były analizy
Działając na rzecz, w imieniu oraz za zgodą Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa” firma Egis Rail S.A., Egis Poland Sp. z o.o. oraz JAF-GEOTECHNIKA Sp. z o.o. informuje, iż w wyniku przeprowadzonych analiz, konsultacji społecznych, spotkań z JST oraz z interesariuszami branżowymi dokonana została preselekcja wariantów przebiegu projektowanej linii kolejowej nr 170. Powyżej wskazane analizy zostały przeprowadzone ze względu na zidentyfikowane w trakcie prac uwarunkowania środowiskowe, przeszłą i przyszłą eksploatację zakładów górniczych zlokalizowanych w obrębie inwestycji oraz ukształtowanie terenu. Zdefiniowane zostały cztery warianty: 71, 72, 73, 74, które są wynikiem połączenia wybranych odcinków przebiegu dotychczas analizowanych wariantów: 61, 62, 62A, 63, 63A, 64, 64A – czytamy w piśmie konsorcjum: Egis Rail S.A. /Egis Poland sp. z o.o./Jaf-Geotechnika kierowanym do samorządów.
Przypomnijmy, że wspólne stanowisko w tej sprawie zajęli Prezydent Miasta Żory, jak i Rada Miasta Żory. Zostało ono wyrażone uchwałą Rady Miasta Żory z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie wyrażenia stanowiska wobec planów spółki Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. w Warszawie w zakresie nowych inwestycji kolejowych na terenie miasta Żory dotyczących budowy nowych linii kolejowych. Treść tego stanowiska brzmi: „(…) mając na uwadze dobro i potrzebę ochrony wspólnoty samorządowej, Rada Miasta Żory:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
1) wyraża stanowczy sprzeciw wobec proponowanych wariantów przebiegu linii kolejowej nr 170, obejmujących teren miasta Żory, określonych w planach numerami: 61, 62, 63, 64,
2) rekomenduje do realizacji przebieg linii kolejowej nr 170 określony w planach jako „wariant 64A” z postulatem pogłębienia analiz studialnych dla niniejszego wariantu w celu wypracowania rozwiązań maksymalnie ograniczających negatywny wpływ inwestycji na użytek ekologiczny Kencerz”.