Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znojmo: Dotarły pierwsze pociągi elektryczne

inforail
13.11.2009 14:44

Oficjalnie zostały zakończone prace związane z elektryfikacją linii kolejowej Retz (Austria) –Znojmo (Czechy). Elektryfikacja tego odcinka została zainicjowana pod wpływem kolei austriackich, które chciały zastąpić pociągi spalinowe na trasie Znojmo –Wiedeń poprzez ciągnięte trakcją elektryczną. W związku z tym odcinek ten został zelektryfikowany napięciem 15 kV 16,7 Hz AC, co umożliwia zastosowanie lokomotyw jednosystemowych. Ponieważ od strony Czech do Znojma nie docierają tory zelektryfikowane, więc zastosowanie standardu austriackiego nie powodowało komplikacji. Jednak mimo tego postanowiono wykonać elektryfikację tak, aby w przyszłości była możliwość zmiany zasilania na 25 kV 50 Hz AC. Prace elektryfikacyjne trwały półtora roku i obejmowały 12,5 km torów, 13 mostów, 8 przepustów oraz wymianę urządzeń srk. Po przebudowie odcinek ten można pokonywać z prędkością 90 km/h. Przebudowa odcinka czeskiego kosztowała 1,231 miliarda koron czeskich. Bez wątpienia największą inwestycją związaną z elektryfikacją była przebudowa mostu w Znojmnie, który ma 220 metrów długości. Most ten od czasu budowy w 1871 roku służył bez remontów 121 lat aż w 1992 roku z racji jego kiepskiego stanu technicznego wymieniono go na konstrukcję tymczasową. Ponieważ konstrukcja ta, jako tymczasowa miała dopuszczenie do ruchu tylko do 2010 roku i nie nadawała się do elektryfikacji, więc zapadła decyzja o jej wymianie na nową stałą konstrukcję. Nowy most o konstrukcji stalowej posiada łoże umożliwiające jego wyłożenie tłuczniem. Po oficjalnym zakończeniu prac pociągi mają ruszyć 1 grudnia, natomiast oficjalnie pociągi elektryczne będą obsługiwały trasę od 13 grudnia 2009.
Źródło: Opracowane na podstawie www.k-report.eu