Znaczna część taboru nadal nie jest dostosowana do wymagań pasażerów
Nie jest dobrze, alenie jest też tragiczne. Tak można podsumować raport UTK, w części dotyczącejtaboru, kursującego po polskich szlakach kolejowych.
W 2017 roku liczba pojazdów trakcyjnych, jakimi dysponowaliprzewoźnicy pasażerscy zmniejszyła się w porównaniu do 2016 r. Zwiększyła sięnatomiast liczba wagonów. Do danych dotyczących wagonów wliczone zostałyrównież wagony w zespołach trakcyjnych: spalinowych i elektrycznych,posiadających więcej niż jeden człon.
Liczba lokomotyw spadła o 12 szt. (spalinowych o 10 orazelektrycznych o 2). Liczba spalinowych pojazdów silnikowych zmniejszyła się wstosunku do 2016 r. o 9 szt. i wyniosła 240 szt., z czego 73 szt. stanowiłypojedyncze wagony silnikowe. Liczba klasycznych wagonów w 2017 r. to 2438 szt.
Zmiany w liczbie taboru, jakim dysponowali przewoźnicy, wdużym stopniu wpłynęły na wzrost współczynnika jego wykorzystania. W roku 2017znacząco, o ponad 7 pkt procentowych, wzrósł poziom współczynnika wykorzystaniaelektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostępność tego typu taboru niewielespadła, o nieco ponad 1 pkt procentowy do poziomu 64,5%. Wykorzystanielokomotyw kształtowało się w 2017 r. na poziomie 55,94%, co oznacza kontynuacjęwzrostu z roku poprzedniego. W stosunku do 2016 r. współczynnik ten zwiększyłsię o 1,9 pkt procentowego.
Średni wiek pojazdów
Średni wiek wagonów (w tym również członów spalinowych ielektrycznych zespołów trakcyjnych) wyniósł w 2017 r. 25,9 roku (24,8 w 2016r.). Średni wiek wagonów bez uwzględnienia członów zespołów trakcyjnych to 29,3roku. Średni wiek zespołów trakcyjnych to 25,5 roku: 27,5 w przypadku EZT i 10w przypadku SZT. Lokomotywy pasażerskie mają średnio 35,3 roku, w tymelektryczne 33,6, a spalinowe 40,5 roku.
Dla pasażerów
Ważnym elementem związanym z rozwojem przewozów pasażerskichjest dostosowanie taboru do aktualnych wymagań pasażerów (klimatyzacja, systemzamknięty toalet, dostęp do Internetu czy miejsca dla rowerów).
Znaczna część taboru pasażerskiego nadal nie jestdostosowana do wymagań klienta, jednak w ostatnich latach zauważalny był wzrostkomfortu podróżowania koleją. W elektrycznych zespołach trakcyjnych – grupietaborowej przewożącej największą liczbę pasażerów – połowa pojazdów jestwyposażona w toalety z systemem zamkniętym (w 2016 r. 44%). Podobny odsetek EZT- 46% – wyposażono w klimatyzację (w 2016 r. było to 43%). W 2017 r. dostęp dosieci Internet zapewniało 29% elektrycznych zespołów trakcyjnych (24% w rokupoprzedzającym). Liczne modernizacje i duże inwestycje w zakup EZT naprzestrzeni lat spowodowały zwiększenie udziału dobrze wyposażonych jednostektego typu. Przewoźnicy zapowiadają dalsze inwestycje w tabor pasażerski, copowinno przynieść dalszą poprawę komfortu podróżowania. Wszystkie nowe pojazdy,co do zasady powinny być w pełni zgodne z obowiązującymi i mającymizastosowanie dla danego pojazdu TSI.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie EZT charakteryzują się największym odsetkiempojazdów zgodnych z TSI PRM (22%). Wynika to m.in. z tego, że w przypadkumodernizacji EZT, łatwiej je dostosować do potrzeb osób z niepełnosprawnością iorganicznymi możliwościami poruszania się niż w przypadku klasycznych wagonów.Znaczącą przewagą zarówno EZT jak i SZT jest również większy udział taboru zmiejscami dla rowerów (odpowiednio 66% i 71%).
Mniej atrakcyjnie prezentują się klasyczne składy wagonowe.Na koniec 2017 r. 41% spośród nich posiadało toalety z systemem zamkniętym (37%w 2016 r.). W przypadku klimatyzacji odsetek ten wyniósł 32% (31% w 2016 r.).Dostęp do Internetu na koniec 2017 r. zapewniało 15% klasycznych wagonów (w2016 r. – 14%). Miejsca na rowery posiadało 13% wagonów, podczas gdy w 2016 r.odsetek ten wyniósł 7%.
Spalinowe zespoły trakcyjne (SZT) to spośród trzechnajbardziej licznych grup taborowych – grupa najmniejsza, a zarazem najlepiejwyposażona. Jest to również grupa najmłodsza. 99% pojazdów jest wyposażonych wtoalety z systemem zamkniętym, 84% w klimatyzację, a 71% w miejsca dla rowerów.
SZT w niewielkim jednak stopniu są zgodne z TSI PRM (7%)oraz posiadają stosunkowo niewielki udział pojazdów zapewniających połączenie zsiecią Internet (10% tego typu taboru).
Dla podróżnych istotny jest czas podróży, który częstoporównywany jest z konkurencyjnymi dla kolei podróżami transportem drogowymoraz powietrznym. Na koniec roku 2017 kolej oferowała możliwość podróżowania zmaksymalną prędkością nieprzekraczającą 160 km/h, oprócz fragmentu CMK, naktórym obowiązywała prędkość 200 km/h. Podobnie kształtuje się sytuacja taboru:niewielki jego procent jest dostosowany do prędkości przekraczającej 160 km/h.Obecnie w skład tego typu taboru wchodzi jedynie 10 lokomotyw, 186 wagonów oraz20 EZT.
„