Zmodernizowane lokomotywy EP07 Przewozów Regionalnych
inforail
18.02.2013 11:51
Zmodernizowane lokomotywy EP07 Przewozów Regionalnych
Od grudnia 2012 roku Przewozy Regionalne eksploatują swoje własne lokomotywy. Mowa tu o zmodernizowanych przez ZNLE Gliwice maszynach EP07. Lokomotywy odkupione od PKP przeszły gruntowny remont. Obecnie Przewozy Regionalne użytkują pięć zmodernizowanych lokomotyw elektrycznych serii EP07: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005. Elektrowozy prowadzą nasze pociągi od grudnia. Dwie z nich odebraliśmy 3 grudnia, dwie kolejne 14 grudnia, a ostatnią 21 grudnia 2012 roku –powiedział nam Michał Stilger z Biura Sprzedaży i Komunikacji Marketingowej Przewozów Regionalnych. Lokomotywy najczęściej można spotkać w składach pociągów InterRegio i Regioexpres. Jak wspomnieliśmy wszystkie przeszły gruntowną modernizację, którą przeprowadziły wyłonione w przetargu ZNLE Gliwice.
Remont lokomotyw miał przede wszystkim dostosować je do prowadzenia pociągów osobowych. Wykonawca skoncentrował się również na zmianach, zapisanych w specyfikacji przetargowej, dotyczących kabiny maszynisty oraz obwodów niskiego napięcia. W obwodzie głównym lokomotywy zainstalowano nowoczesny wyłącznik szybki oraz styczniki z komorami bezazbestowymi, natomiast idea działania i sposób sterowania w odniesieniu do lokomotyw 303E i 4E pozostały niezmienione. Do zasilania obwodów pomocniczych lokomotywy zastosowano przetwornicę statyczną, która na swoich wyjściach generuje napięcia 3x400V AC i 110V DC. Obwody 3×400 V AC wykorzystywane są do zasilania: wentylatorów silników trakcyjnych, sprężarki śrubowej oraz klimatyzacji i ogrzewania. Z napięcia 110V zasilane są obwody sterowania. Zastosowanie przetwornicy statycznej pozwoliło na znaczne obniżenie hałasu w lokomotywie i ograniczenie czynności przeglądowych. Rozdział niskiego napięcia i zabezpieczenia obwodów pomocniczych następują w zaprojektowanej na nowo szafie niskiego napięcia, która ma przestrzenną budowę.
Zabudowa nowoczesnej sprężarki śrubowej wraz z osuszaczami poprawia jakość powietrza w obwodach pneumatycznych lokomotywy, a także zmniejsza pracochłonność przeglądową w cyklu obsługowym. W trakcie modernizacji poprawiono ergonomię, wygląd i wyciszenia kabiny. A wszystko po to, żeby maszynistom pracowało się lepiej. Nowe lokomotywy oferują im teraz bardziej komfortowe warunki. Jako wyłożenia zastosowano estetyczne laminaty, a duże płaskie powierzchnie pokryto wytłumiającą dźwięki blachą perforowaną. Nowoczesne fotele zapewniają wygodną pozycję w trakcie pracy. Zamontowano także klimatyzację, wraz z funkcją ogrzewania, oraz dodatkową nagrzewnicę, która pojawiła się pod pulpitem. W ramach dostosowania lokomotywy do ruchu osobowego zastosowano przekładnię główną z przełożeniem 3,62 i zainstalowano tablice informacyjne na czołach pojazdu. W lokomotywach nowe są także reflektory halogenowe. Dokonano zabudowy II kanału pneumatycznego, wymieniono prowadniki maźnic na trapezowe, bocznik indukcyjny odwrócono o 180 stopni. Zabudowane zostały również szafy na urządzenia ERTMS. Miejsce na monitor ERTMS pozostawiono w nowym, ergonomicznym pulpicie maszynisty. Ale, żeby siódemka pozostała siódemką, nastawnik pozostał oryginalny.
Nowością w lokomotywach prowadzących pociągi Przewozów Regionalnych jest tablica informacyjna na czołach pojazdu. Po raz pierwszy składy przewoźnika w ten sposób pokazują stację końcową, do której zmierza pociąg. Można powiedzieć, że to nowa jakość Przewozów Regionalnych. Lokomotywy zostały pomalowane w barwy InterRegio, znane już wcześniej z niektórych wagonów i ezt-ów przewoźnika, kursujących w składach tej kategorii pociągów. Dla przypomnienia dodajemy, że barwy te to biały, czerwony i granatowy. Mówiąc o komforcie pracy maszynistów nie należy zapominać również o bezpieczeństwie. W nowych lokomotywach zabudowanych został nowoczesny radiotelefon i elektroniczny rejestrator z funkcją prędkościomierza i czuwaka.
Zmiany dotknęły również silniki lokomotyw. W tym obszarze modernizacji wykonano takie prace jak: wzmocnienie izolacji uzwojeń do klasy H, zabudowa nowych szczotko trzymaczy, pokrycie stożka wirnika teflonem czy zastosowanie osłon przewodów zasilających silnika. Lokomotywy po modernizacji oznaczono jako EP07.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024