Zmodernizowane ezt PKP PR
W ubiegłym tygodniu zaprezentowaliśmy modernizacje wagonów Spółki PKP Przewozy Regionalne. Jako że nie jest to jedyny projekt współfinansowany przez Unię Europejską warto zwrócić uwagę także na kolejny –modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych. Tym bardziej, że na polskich szlakach pojawił się już pierwszy taki „odmieniony”pojazd.
Kto, dla kogo oraz za ile modernizuje ezt?
Spółka PKP Przewozy Regionalne ogłosiła w ubiegłym roku przetarg na modernizację 75 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zwycięzcą okazało się konsorcjum trzech firm –ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A., Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding oraz Newag S.A. Nowy Sącz. Jeszcze w ciągu najbliższych siedmiu miesięcy na stanie PKP Przewozy Regionalne znajdzie się 45 odnowionych pojazdów. Kolejne wyjadą na szlaki w 2007 roku. Koszt tej inwestycji wyniesie 164 mln zł. Część pieniędzy – będzie pochodzić z Unii Europejskiej. Pojazdy zostaną wyremontowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Transport”(www.spot.gov.pl). Pierwszy z wyremontowanych pociągów został zaprezentowany pod koniec kwietna na Warszawskim Dworcu Centralnym. Tradycyjnie już, rzec można, na prezentację tę nie zostaliśmy zaproszeni, a bez zaproszenia na peron, przy którym pojawiło się „cudo”należące do PKP PR wejść się zwyczajnie nie dało. Czyżby Spółka miała coś do ukrycia? Cóż –pozostaje nam, tak jak w przypadku modernizacji wagonów oprzeć się jedynie na informacjach „ujawnionych”przez Spółkę (?) na stronach internetowych…
Zakres modernizacji
W ramach modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych wykonane zostaną następujące prace:
· zabudowa modułowa, zmiana kolorystyki laminatów ścian i sufitów, zastosowanie paneli sufitowych i stolików z tworzyw sztucznych, nowa jakość wykładziny podłogowej,
· zmiana zewnętrznego wyglądu pojazdu na nowocześniejszy,
· montaż nowoczesnych kabin sanitarnych,
· montaż nowych siedzeń wandaloodpornych,
· instalacja nowego oświetlenia wnętrza – wpuszczane w panel sufitowy oprawy oświetleniowe,
· montaż monitoringu pojazdu z rejestracją obrazu,
· instalacja pełnego, indywidualnego sterowanie drzwiami wejściowymi,
· montaż elektronicznych tablic informacyjnych na czole
i bokach pojazdu,
· modernizacja przedziału dla podróżnych z większym bagażem, z możliwością przewozu rowerów oraz przewozu osób na wózkach inwalidzkich (z rampą wjazdową),
· wykonanie nowej izolacji cieplno –akustyczna pudła,
· zmniejszenie hałasu i zwiększenie bezpieczeństwa poprzez:
– zastąpienie przetwornicy wirowej prądu przetwornicą statyczną,
– zastąpienie sprężarki tłokowej śrubową,
– modernizację wózków,
– nowy próżniowy wyłącznik szybki 3000V,
– nowa jakość rozruchu i sterowania pojazdem
· przemieszczenie rur okablowania biegnącego wzdłuż całego EZT na dachach do wnętrza, przewody przebiegają pod sufitem, przykryte panelem sufitowym,
· montaż złącz międzywagonowych ułatwiających łączenie i rozłączanie wagonów,
· nowe prowadzenie drzwi przejściowych –przedziałowych i szczytowych,
· instalacja liczników pomiaru zużycia energii elektrycznej,
· montaż elektrycznych wycieraczek wraz ze spryskiwaczem i regulatorem
· budowa ergonomicznej kabiny maszynisty.
Wszystkie w/w prace mają sprawić, że zmodernizowane jednostki, mimo, iż nadal będą kilkunastoletnie, wyglądem i komfortem podróżowania zbliżą się chociaż trochę do pociągów rodem z XXI wieku. Jako pierwsi „nowym” elektrycznym zespołem trakcyjnym będą mogli podróżować mieszkańcy Śląska. Bo właśnie do tamtejszego Zakładu Przewozów Regionalnych trafi pierwsza odmieniona jednostka.
Jeszcze słów kilka o prezentacji na Centralnym
W organizację przewozów kolejowych o charakterze usług publicznych powinny bardziej angażować się samorządy lokalne –powiedział Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek podczas prezentacji nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych na warszawskim Dworcu Centralnym 26 kwietnia br. Pogratulował on także firmom, które zmodernizowały pociąg. Wszyscy „wybrańcy”zgodnie stwierdzili, że dzięki modernizacjom zwiększy się komfort podróżowania. Czy tak będzie –oceńcie, drodzy Czytelnicy, sami…