Żmigród: Słowackie lokomotywy serii 131 z dopuszczeniem do ruchu w Polsce
Po serii dopuszczeń polskich pojazdów trakcyjnych w Czechach do kontrofensywy przechodzi Słowacja, a dokładniej przewoźnik towarowy z tego kraju ZSCS (Železnična spoločnost Cargo Slovensko). Przewoźnik ten postanowił poddać „polonizacji”lokomotywę towarową serii 131.025/026. Podwójny numer wynika z faktu, że są to lokomotywy przegubowe przeznaczone do ciągnięcia pociągów towarowych. Po dokonanych zmianach koncentrujących się głównie na wymianie pantografu, działania oświetlenia oraz montażu polskiego SHP i radiostacji lokomotywa została przewieziona w dniu 05 kwietnia 2008 na tor testowy w Źmigrodzie, gdzie została poddana trwającym 10 dni testom. Opisywana lokomotywa została wyprodukowana w 1980 roku pod numerem 7400 oraz 7401. Z racji zmiany ślizgaczy na pantografach na Słowacji lokomotywa może poruszać się na skrajnych pantografach, natomiast na sieci PKP na środkowych. Lokomotywy 131 mają naprzemienne z polską serią ET41 zabezpieczać przewozy pociągów towarowych między Polską i Słowacją eliminując w ten sposób postój na granicy związany ze zmianą lokomotywy. Oznaczałoby to, że słowackie 131 będą prowadziły pociągi przez Muszynę do Nowego Sącza (obecnie docierają najdalej do Muszyny), natomiast polskie ET41 docierałyby aż do Žiliny lub nawet Martina (obecnie dojeżdżają jedynie do Skalitego).
Źródło: Opracowane na podstawie www.railpage.net