Zmiany na Śląsku

inforail
09.03.2016 06:30

Kolejne remonty odcinkówlinii kolejowych w województwie śląskim wpłyną w najbliższych miesiącach nazmiany w kursowaniu pociągów. Część z nich będzie następstwem podpisanej wewtorek (8 marca) umowy PKP PLK z firmą ZUE na prace na odcinkach Katowice -Kobiór i Chybie – Próchna.

Zmiany te wprowadzi m.in. druga korekta (spośród pięciu planowanychprzez zarządcę kolejowej infrastruktury) w obecnym rozkładzie jazdy. Wedługkomunikatu Kolei Śląskich najpoważniejsze z nich obejmą między 13 marca a 11czerwca pociągi na trasach: Tychy Lodowisko – Sosnowiec Główny, Zwardoń -Katowice oraz Rybnik – Bielsko-Biała.

Część pociągów relacji Tychy Lodowisko – Sosnowiec Głównyzostanie do 29 kwietnia zastąpiona autobusami (komunikacja zastępcza). Część znich pojedzie tylko między Tychami Lodowiskiem, a Tychami – z możliwościąprzesiadki na inne pociągi jadące do Katowic.

W skróconej relacji kursować ma też kilka pociągów międzyZwardoniem i Katowicami oraz jeden na trasie Wisła Głębce – Katowice (dojedziez Wisły tylko do Tychów). Część kursów między Rybnikiem i Bielskiem-Białąbędzie na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała obsługiwana autobusami.

Autobusy zastąpią też jedną parę pociągów na tzw.średnicowej linii Gliwice-Częstochowa, między Gliwicami a Zabrzem (to efekttrwającej od ub. roku przebudowy stacji Gliwice). Pozostałe pociągi pojadą tamwedług kilku wariantów godzin kursowania.

Część zmian w południowej części województwa będzie wiązałasię z zawartym we wtorek kontraktem PKP Polskich Linii Kolejowych ze spółkąZUE. Z wartą 31,5 mln zł ofertą wygrała ona przetarg na naprawę do końca br.wybranych fragmentów linii 139 Katowice – Zwardoń i linii 93 Trzebinia -Zebrzydowice (wraz z robotami towarzyszącymi). Efektem ma być przywrócenie nanich prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 120 km/h.

Prace z wykorzystaniem m.in. specjalistycznego pociągunaprawy podtorza obejmą odcinki: 3,5 km między Katowicami Ligotą i TychamiMąkołowcem, 7 km między Tychami i Kobiórem oraz kolejnych kilka kilometrówmiędzy Chybiem i Pruchną. Prócz naprawy podtorza ZUE wyremontuje przejazdykolejowe, wiadukty i mosty i inną infrastrukturę (m.in. perony na przystankachTychy Żwaków i Kobiór).

Inny zapowiadany przez PLK remont ma objąć do połowy rokuodcinek Goczałkowice Zdrój (Most Wisła) – Bielsko-Biała. Po prowadzonych jużtam ubiegłorocznych pracach zaplanowano na nim dalszą naprawę i modyfikacjęnawierzchni. Efektem ma być przywracanie pierwotnych prędkości jazdy – naposzczególnych fragmentach do 70 km/h, 100 km/h lub 120 km/h.

We wszystkich tych miejscach na liniach nr 139 i 93planowane są czasowe wyłączenia jednego toru – z kierowaniem ruchu pociągów napozostały tor.

Koleje Śląskie zapowiedziały, że na pozostałych liniachkomunikacyjnych w regionie większość pociągów do połowy czerwca będziekursowała według jednolitego rozkładu jazdy, co powinno ułatwić pasażerompodróżowanie. Szczegółowe informacje o zmianach w rozkładzie można znaleźćm.in. na stronie internetowej przewoźnika.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – wobec planowanych pracna torach – zapowiedziała, że wprowadzonych zostanie pięć zmian rozkładu jazdyobowiązującego od 13 grudnia ub. roku. Będzie to miało miejsce 13 marca, 12czerwca, 4 września, 16 października oraz 11 grudnia 2016 r.