Zmiany dla Katowic, już z uwzględnieniem Kolei Śląskich

inforail
14.11.2017 09:56

PKP PLK zamawiająuzupełniające prace projektowe dotyczące przebudowy stacji Katowice.Dotychczasowe trwają od wiosny 2016 r. i są częścią planów przebudowy linii E65między Będzinem i Zebrzydowicami. Nowe uwzględniają przeprowadzkę KoleiŚląskich sprzed roku.

Chodzi o część projektu zarządcy kolejowej infrastrukturypod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etapI: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice”. Został on przygotowany pod kątem unijnego instrumentufinansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).

Projekt ten, dzięki zwiększeniu przepustowości międzyBędzinem a Tychami, miał umożliwić tworzenie w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającegofinansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w połowie br. o odłożeniurealizacji kluczowej części inwestycji na kolejne lata (teraz powstaniedokumentacja dla całości prac, fizycznie wykonane zostaną one tylko naniewielkim odcinku).

Przetargi na wykonanie dokumentacji dla całej inwestycji(m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń)PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Poszczególne odcinki odwiosny 2016 r. projektuje pięciu wykonawców (łączna wartość zamówień to ok.42,1 mln zł).

Wyjaśniając w połowie br. kwestię braku finansowania dlarealizacji całej inwestycji Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwaprzypomniało m.in., że już w toku opracowywania dokumentacji dla projektu swojezaplecze w rejon stacji Katowice przeniosły Koleje Śląskie (z miejscowości Łazy- do dawnej bazy Przewozów Regionalnych przy ul. Raciborskiej).

Według resortu przewoźnik nie zgłaszał takiego zamiaru naetapie przygotowania dokumentacji przedprojektowej, określającej też założeniado zamawianej dokumentacji (KŚ zgłosiły taki zamiar w lutym 2016 r. izrealizowały w listopadzie ub. roku). Stąd konieczna stała się zmiana projektu,z czym wiąże się też potrzeba pozyskania uwzględniających to decyzjiadministracyjnych.

Jak poinformował PAP Jacek Karniewski z biura prasowego PLK,właśnie te kwestie uwzględnia trwająca teraz procedura przetargowa. Uściślił,że zakres tej umowy obejmie: zmianę układów torowych na stacji Katowice (postronie wschodniej i zachodniej, zapewnienie połączenia zaplecza Kolei Śląskichze wszystkimi peronami stacji Katowice, a także z nowymi torami odstawczymi odstrony wschodniej i peronem w stacji Katowice Ligota.

Na oferty w przetargu na dokumentację uzupełniającą PLKplanują czekać do 7 grudnia br.

Pod koniec września br. w odpowiedzi na interpelację poselskąwiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel informował, że wobecograniczonego poziomu dofinansowania inwestycji dot. linii E65 ze środków UEoraz stanu przygotowania poszczególnych odcinków do realizacji, w obecnymprojekcie CEF zrealizowane zostaną tylko prace na odcinku: Most Wisła – CzechowiceDziedzice – Zabrzeg.

Wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy – MostWisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa, „podejmowane będądziałania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli narozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach”. Pozyskanie pozwoleń nabudowę dla nich ministerstwo przewiduje na trzeci kwartał 2018 r.

Bittel sygnalizował we wrześniu, że pozwolenia dla odcinkówBędzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe –Katowice – Katowice Piotrowice (wraz z wprowadzonymi zmianami) powinny byćgotowe w 2019 r.

Realizacja tej części projektu planowana jest obecnie wkolejnej tzw. perspektywie finansowej, czyli po 2021 r. „Należy jednakżepodkreślić, że cały czas prowadzone są przez ministerstwo (…) oraz stronęsamorządową działania mające na celu zidentyfikowanie źródeł finansowania,które pozwoliłyby na jak najszybszą realizację prac umożliwiającychuruchomienie Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej” – zaznaczył wiceminister.

Zgodnie z zamawianą dokumentacją, pod kątem zwiększeniaprzepustowości w tym rejonie między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd.,zaprojektowana ma zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy naodcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy naodcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowychperonów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a takżebudowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd.- Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowana przebudowa (…)obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układudwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz zwyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyłyteż nowego przystanku Katowice Damrota