Złoty Impuls już w Szczecinie. Z ETCS 2!
W poniedziałek, 29maja, na dworcu Głównym w Szczecinie odbyła się uroczystość przekazaniapierwszych trzech z siedemnastu zamówionych w 2016 roku przez UrządMarszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego elektrycznych zespołówtrakcyjnych IMPULS. Jeden z nich to skład wyjątkowy.
Wyjątkowy, bo złoty. Ale nie tylko. Jak już pisaliśmy nałamach InfoRail.pl to prezent dla wszystkich pasażerów i pasjonatów kolei. Dziśproducent jednostek – nowosądecki Newag – przekazał skład nowemu właścicielowi. W tym wyjątkowymwydarzeniu udział wzięli Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego OlgierdGeblewicz, Dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu UMWZ – Jadwiga Rajkiewicz,Wiceprezes spółki Przewozy Regionalne – ArturKowalczyk, DyrektorZachodniopomorskiego Oddziału Przewozów Regionalnych – Andrzej Chańko oraz Prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.
Jak wspominamy wcześniej wśród pierwszych trzech pojazdówtypu 36WEa, oznaczonych kolejno numerami 031 – 033 jeden jest wyjątkowy, bozłoty. Pozostałe są już w malowaniu „standardowym”, zgodnym z malaturą zpoprzedniego zamówienia nowego taboru. Po torach jeździ już trzynaście pojazdówIMPULS, których dostawa zakończyła się w grudniu 2015 roku.
Pasażerowie na PomorzuZachodnim warci są złota. Pomorze Zachodnie warte jest złota. To pierwszy z 17pojazdów, które kupiliśmy po to by nasza flota była złożona tylko znowoczesnych pojazdów jak właśnie ten.Niech jeździ bezpiecznie – mówił Marszałek WojewództwaZachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Warto podkreślić, że złoty Impuls 36WEa – 031 jest wyjątkowynie tylko z uwagi na malaturę. Jaki jest zatem drugi, może nawet ważniejszypowód wyjątkowości? To właśnie on jako pierwszy pojazd w Polsce uzyskałzezwolenie ETCS poziomu drugiego wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. ETCSjest częścią wdrażanego w Unii Europejskiej systemu ERTMS, który ma zapewnićinteroperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszaniasię pojazdów szynowych w sieciach kolejowych poszczególnych państw bezkonieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw, bądźmaszynistów. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl, a na co uwagęzwracał szef Newagu Zbigniew Konieczek, ETCS-u poziomu drugiego nie mają nawetPendolino.
Jest mi niezmierniemiło, że mogę uczestniczyć w przekazaniu kolejnego już Impulsa. By służyłmieszkańcom ziemi zachodniopomorskiej. Jest dlatego złoty, ponieważ to pierwszyw Polsce i jedyny zgodny z nowymi normami i standardami. W ramach złotegomedalu dostaje Pan złoty pociąg. – powiedział prezes spółki NEWAG S.A.Zbigniew Konieczek. Na dowód szef firmy z Nowego Sącza przekazał na ręcemarszałka Geblewicza certyfikaty wydane m.in. przez Instytut Kolejnictwa.
Po 3 czerwca 2017 roku Złoty Pociąg będzie kursować poPomorzu Zachodnim, w szczególności na trasach nadmorskich. Nie będzieoznakowany w kolejowych rozkładach jazdy, jednak Urząd Marszałkowski mapodpowiadać podróżnym na jakich trasach i w jakich godzinach będzie można gospotkać. Premierowy przejazd zaplanowano na trasie Szczecin-Kołobrzeg-Szczecin.Bilety na ten kurs będzie można zdobyć na profilu facebookowym województwa, od piątku19 maja br. Później będzie kursował na różnych trasach województwa. Wszystkich tych, którzy chcieliby zabrać sięna pokład Złotego Pociągu w jego dziewiczym rejsie po Pomorzu Zachodnim,zapraszamy do konkursu. Pociąg w Kołobrzegu wjedzie pod samą latarnię morską.Będzie tam eksponowany przez 4 godziny, więc będzie również okazja do spędzeniaczasu nad morzem – zachęcał Olgierd Geblewicz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pociąg ma być atrakcją nawiązującą do słynnego „złotegopociągu” z Wałbrzycha, który nie został jednak odkryty. To nie koniec akcjizwiązanych ze Złotym Pociągiem. Kiedy już wyruszy w regularne kursy, każdy, ktozrobi sobie z nim zdjęcie, tzw. „selfie”, będzie miał szansę wygraćatrakcyjne nagrody. Trzeba tylko wysłać fotkę na profil facebookowy województwai liczyć, że zostanie doceniona przez komisję konkursową. Do wygrania będąnagrody finansowe, upominki i …przejazd w kabinie maszynisty.
Producent jednostek – firma Newag – przypomina, żeelektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls są pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennymwnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację,nowoczesny system informacji pasażerskiej, opcjonalnie w automaty do sprzedażybiletów oraz kasowniki biletowe. Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób oograniczonej możliwości poruszania sięprzewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokieprzejazdy oraz miejsce do przewozu wózkówi rowerów.
Wartość inwestycji to ponad 250 mln zł. Poziomdofinansowania zakupu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaZachodniopomorskiego może wynieść 85 proc., a pozostałe środki pochodzić będąfunduszu kolejowego i środków własnych województwa.
Nowo zakupione pojazdy zostaną przeznaczone m.in. na relacjePoznań – Krzyż – Choszczno – Szczecin; Słupsk – Koszalin – Szczecin; Szczecin –Świnoujście oraz na zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin – Gryfino– Chojna – Kostrzyn; Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski.
Po dostarczeniu 17 pociągów, w 2018 zakończy się procesmodernizacji całego taboru województwa. Oznacza to, że za rok wszystkiepołączenia regionalne będą obsługiwane nowoczesnymi, zmodernizowanymi, bądźnowymi pojazdami. Pomorze Zachodnie będzie pierwszym polskim województwem,któremu to się udało. Ten olbrzymi wysiłek inwestycyjny sięgnie sumy ok. 770mln zł, w większości pochodzących z funduszy unijnych. Marszałek OlgierdGeblewicz podkreślał, że inwestycje prowadzone są z perspektywą uruchomieniakolejnych połączeń, z założeniem, że będzie więcej pasażerów i pracy operacyjnejdo wykonania. Chcemy być regionem znajnowocześniejszym taborem. Nowe pojazdy wejdą także w skład flotyobsługującej Szczecińską Kolej Metropolitalną – mówił marszałek.
„