Zima (nie) zaskoczy PKP
inforail
28.11.2013 13:31
Zima (nie) zaskoczy PKP
1700 wagonów, 280 lokomotyw, rezerwa taborowa, blisko 300 pojazdów do odśnieżania torów i sieci, całodobowy serwis naprawczy oraz 25 tys. pracowników –to podstawy sprawnego zarządzania w Grupie PKP podczas sezonu zimowego. O przygotowaniach do zimy PKP poinformowały na dzisiejszej konferencji prasowej. Są one oceniane przez kolejarzy na 4+, bo przecież zawsze coś można zrobić lepiej.
Rezerwa taborowa
Jak zapowiedział Prezes PKP Intercity lokomotywy i wagony zostaną porozstawiane na węzłowych stacjach, dzięki temu możliwa będzie szybka podmiana taboru bądź wzmocnienie składu. Rezerwę taborową ma stanowić 20% wagonów i lokomotyw. Będą stacjonować na takich stacjach jak Poznań, Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Gdańsk. Zapasowe wagony będą wykorzystywane przede wszystkim jako wzmocnienia w okresie wzmożonego ruchu lub w razie awarii. Do obsługi taboru gotowych jest też ponad 4 tysiące pracowników.
– Zima to dla nas czas wytężonej pracy. Aby nasi klienci mogli bezpiecznie podróżować, przygotowaliśmy tabor oraz zapewniamy całodobową obsługę techniczną. Nowością w zakresie serwisowania pociągów będzie urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi. Jesteśmy jedynym przewoźnikiem kolejowym w kraju dysponującym tego typu instalacją –mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Urządzenie działa na zasadzie natryskiwania na podwozie pociągu podgrzanego płynu, który tworzy warstwę ochronną przed ponownym zamarzaniem i gromadzeniem się lodu. Używany w instalacji środek jest w pełni biodegradowalny i przyjazny środowisku. System jest sprawdzony w Skandynawii, zakupiły go także koleje niemieckie.
W razie nieplanowanych zdarzeń spowodowanych trudnymi warunkami pogodowymi pasażerowie otrzymają informacje o możliwości zmiany pociągu i przesiadkach. W przypadku opóźnień powyżej godziny, w pociągach z wagonami gastronomicznymi, podróżni otrzymają ciepłe napoje.
Informacja dla pasażerów
W okresach wzmożonego ruchu na 19 największych dworcach do dyspozycji podróżnych będzie 130 informatorów mobilnych, którzy pomogą odnaleźć właściwy peron czy połączenie. Informacja o ruchu pociągów dostępna będzie w Internecie, na stronach PKP SA i PKP Intercity, Facebooku i Twitterze. Po raz kolejny integrujemy działania w ramach Grupy PKP w trosce o pasażera. Nasze spółki starają się przewidzieć wszystkie możliwe scenariusze, tak by na każdy z nich odpowiednio reagować. Stawiamy na dobrze zaplanowany i przygotowany tabor oraz pełną informację dla naszych klientów – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A.
Dworce czynne całą dobę
W związku ze zbliżającą się zimą, PKP S.A. zdecydowało o całodobowym udostępnieniu podróżnym wszystkich dworców, kiedy temperatura spadnie poniżej -20°C. Między 15 grudnia a 15 marca 40 dworców nie będzie zamykanych na nocną przerwę eksploatacyjną. Zapewni to podróżnym stały dostęp do punktów gastronomicznych i automatów z ciepłymi napojami. Dodatkowo, w sytuacjach nadzwyczajnych, powodujących opóźnienia pociągów powyżej 120 minut, na 19 największych dworcach w Polsce, podróżnym wydawane będą nieodpłatnie ciepłe napoje.
Infrastruktura –największy problem PKP?
Najważniejszym zadaniem PLK jest utrzymanie przejezdności linii kolejowych. I o ile o tabor można być raczej spokojnym, to infrastruktura może płatać figle. Jak informuje PKP PLK zimowym utrzymaniem obejmie ponad 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo –drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób.
– Wykorzystujemy doświadczenia z poprzednich lat. Stały monitoring warunków atmosferycznych, przygotowane zespoły pracowników i rozlokowany w najważniejszych miejscach, gotowy przez całą dobę sprzęt do odśnieżania mają zapewnić przejezdność linii kolejowych. Bieżąca współpraca z przewoźnikami pozwoli sprawnie organizować podróż także w przypadkach niespodziewanych utrudnień na liniach kolejowych –mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami. Dodatkowo do usuwania awarii sieci trakcyjnej przeznaczono 87 pociągów sieciowych. 179 zespołów szybkiego reagowania usunie ewentualne awarie oraz usterki torów i urządzeń sterowania ruchem.
W przypadku bardzo trudnych warunków atmosferycznych, priorytetowo traktowany będzie ruch aglomeracyjny, związany z dojazdem do pracy i szkół, a także transporty żywności oraz węgla i innych paliw. Budżet PLK na utrzymanie przejezdności linii kolejowych zaplanowany jest na poziomie wydatków ubiegłorocznych i wynosi 85 mln zł.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024