Zima: Ile usterek taboru? Jaki czas opóźnień? ? MIB przekazuje dane
W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą liczbyawarii, czasu opóźnień i wysokości wypłaconych odszkodowań pasażerom w okresieod listopada 2016 r. do stycznia 2017 r., MIB przedstawia dane dotyczące tychzagadnień. I tak:
W PKP Intercity:
– łączna liczba awarii/usterek taboru to: 25 614 (dane za:11.2016 r., 12.2016 r. i 01.2017 r.). Dane uwzględniają wszystkie przypadkiwydłużenia czasu jazdy z winny taboru (np. wprowadzenie lokomotywy zastępczej oniższej prędkości konstrukcyjnej),
– łączny czas opóźnień pociągów z uruchomienia (ze stacjipoczątkowej): 88 938 min (dane za: 11.2016 r., 12.2016 r. i 01.2017 r.),
– łączna wartość odszkodowań wypłaconych pasażerom(komunikacja krajowa i międzynarodowa): 381 907,30 zł (dane za: 11.2016 r.,12.2016 r. i 01.2017 r. ? sprawy rozpatrzone do 24.01.2017 r.).
W Przewozach Regionalnych:
– łączna liczba awarii/usterek taboru: 2 042 (dane za:11.2016 r., 12.2016 r. i 01.2017 r.),
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– łączny czas opóźnień pociągów z uruchomienia (ze stacjipoczątkowej): 98 123 min (dane za: 11.2016 r., 12.2016 r. i 01.2017 r.),
– łączna wartość odszkodowań wypłaconych pasażerom: 9 227,04zł (dane za: 11.2016 r., 12.2016 r. i 01.2017 r.).
Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB poinformował, żeopóźnienia pociągów mogą wystąpić nie tylko z powodu usterki taboru przewoźnikaale również w winy PKP PLK S.A. (np. usterki infrastruktury kolejowej, awaryjnezamknięcia torowe), z winy innych przewoźników lub z powodu wypadków losowychnp. najechanie na przeszkodę, kradzież sieci trakcyjnej. W przypadku opóźnień,które wystąpiły z winy PKP Intercity, minister właściwy do spraw transportunakłada na przewoźnika kary finansowe na podstawie umów o świadczenie usługpublicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowychprzewozów pasażerskich.
Posłowie pytali także o pociąg TLK Gombrowicz” relacjiPoznań Główny ? Przemyśl Główny ? Poznań Główny przez Lublin i Rzeszówinformuję. Bittel poinformował, że główną przyczyną opóźnień tego pociągu była niesprawnalokomotywa spalinowa. Na podstawie Prawa przewozowego przewoźnik jestzobowiązany zapewnić przewóz zastępczy, np. zastępczą komunikację autobusową, wsytuacji kiedy przed rozpoczęciem przewozu lub w czasie jego wykonywaniazaistnieją okoliczności uniemożliwiające jego wykonanie zgodnie z treściąumowy. W takiej sytuacji, przewoźnik powinien niezwłocznie powiadomićpodróżnych o występujących utrudnieniach oraz zapewnić im, bez dodatkowychopłat, przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych środkówtransportowych. Według danych przewoźnika, w przypadku pociągu TLK „Gombrowicz”komunikacja zastępcza została uruchomiona 13 razy w styczniu 2017 r. iskorzystało z niej 865 pasażerów.
„