Ziemia niczyja
Podlaski zakład spółki PKP Przewozy Regionalne wraz z samorządem województwa podlaskiego podjęły decyzję o skróceniu relacji wszystkich pociągów osobowych łączących Białystok z Małkinią. Od lutego 2009 r. kursują one na tylko trasie Białystok –Szepietowo. W efekcie bez pociągów osobowych został stykowy między Mazowszem i Podlasiem 40-kilometrowy odcinek z Małkini do Szpietowa. Odcięte zostały trzy stacje w województwie mazowieckim (Zaręby Kościelne, Kietlanka oraz Szulborze Koty) oraz trzy stacje na terenie województwa podlaskiego (Czyżew, Kity i Dąbrowa Łazy). O ile jednak do obsługi podlaskich stacji skierowano autobusy zastępcze, to pasażerowie z położonych już w granicach województwa mazowieckiego Zarąb, Kietlanki i Szulborza z dnia na dzień zostali bez jakiejkolwiek komunikacji.
Ludzie na torze
Tuż po likwidacji pociągów kursujących na styku Mazowsza i Podlasia, zarząd województwa mazowieckiego wydał jedynie lakoniczne oświadczenie, w którym informuje, że „podjął decyzję o nieangażowaniu środków publicznych w uruchomienie połączeń kolejowych na odcinku Małkinia –Szepietowo”. Obserwując całkowitą pasywność władz swojego województwa, mieszkańcy gminy Zaręby Kościelne postanowili przypomnieć o sobie. O świcie 16 lutego wyszli na tory –wskutek czego na kilka godzin został zablokowany ruch przejeżdżających tranzytem pociągów dalekobieżnych łączących Warszawę z Białymstokiem. Protest przeciwko likwidacji pociągów regionalnych został jednak całkowicie zignorowany. Najbardziej aktywni uczestnicy protestu otrzymali wezwania na miejscowy posterunek policji, jednak problemem pasażerów z gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie nie zainteresowali się ani urzędnicy samorządu województwa mazowieckiego, który jest organizatorem kolejowych przewozów regionalnych, ani przedstawiciele Kolei Mazowieckich. Jedynym oficjelem, który przyjechał do protestujących, był Andrzej Kmiecik, dyrektor siedleckiego zakładu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka ta nie decyduje jednak o ofercie przewozowej, lecz zajmuje się zarządzaniem infrastrukturą kolejową, w związku z czym Kmiecik nie miał zbyt wiele do powiedzenia protestującym: –Sytuacja mieszkańców jest nieciekawa. Największy problem to brak porozumienia między marszałkami województwa podlaskiego i mazowieckiego.
Do Warszawy bez przesiadki?
Połączenie kolejowe w gminach Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie w każdej chwili może zostać przywrócone. Wystarczy, że Koleje Mazowieckie, które obecnie z Warszawy dojeżdżają do Małkini, wydłużą relację części swoich pociągów do Czyżewa (stacji położonej na granicy województw). Dzięki temu mieszkańcy dwóch mazowieckich gmin odzyskaliby dostęp do transportu kolejowego. Samorząd województwa mazowieckiego uparcie jednak twierdzi, że stacje Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Koty nie są w stanie wygenerować dużej frekwencji. Problem w tym, że samorząd powołuje się na dane z listopada 2008 r., kiedy ruch na odcinku Małkinia –Czyżew był obsługiwany przez podlaski zakład spółki PKP Przewozy Regionalne. Siłą rzeczy rozkład dopasowany był wówczas do potrzeb pasażerów dojeżdżających w kierunku Białegostoku, a co więcej, przy podróżach z terenu gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie do Warszawy za każdym razem konieczna była przesiadka w Małkini. Przejęcie obsługi odcinka Małkinia –Czyżew przez Koleje Mazowieckie, umożliwiłoby uruchomienie bezpośrednich pociągów relacji Czyżew –Warszawa Wileńska. W efekcie mieszkańcy gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie wreszcie uzyskaliby bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą swojego województwa. Podróż bez konieczności przesiadki byłaby nie tylko wygodniejsza, ale także krótsza –trwałaby od 1 godz. 40 min. do 1 godz. 50 min. Już nie raz samorząd województwa mazowieckiego wraz z Kolejami Mazowieckimi –zamiast tworzyć atrakcyjne połączenia w nowych relacjach i tym sposobem przyciągać nowych pasażerów –wolały tylko biadolić o spodziewanej małej frekwencji. I w rzeczywistości nic nie robić. Czy tak skończy się również i tym razem.
Dwa Mazowsza
Jak odcina się ścianę wschodnią województwa mazowieckiego
Jedna piąta polskiego produktu krajowego brutto wytwarzana jest województwie mazowieckim. Mazowsze może poszczycić się również wysokimi wskaźnikami przedsiębiorczości, atrakcyjności inwestycyjnej oraz innowacyjności. De facto jednak pozytywne trendy odnoszą się tylko do Warszawy i jej najbliższych okolic.
Gdy optymistyczne dane dla całego województwa mazowieckiego rozpatruje się w rozbiciu na mniejsze obszary regionu, od razu wychodzi na jaw ogromne zróżnicowanie w poziomie rozwoju regionalnego. Dla przykładu produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca w Warszawie wynosi 60 tys. zł, podczas gdy w podregionie ostrołęcko-siedleckim (na terenie którego leżą pozbawione ostatnio pociągów gminy Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie) wskaźnik ten jest ponad czterokrotnie niższy.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego o oddalonych od Warszawy częściach województwa mówi: „Obszary te należą do najmniej atrakcyjnych w kraju dla inwestorów, co wynika zwłaszcza z niskiej dostępności komunikacyjnej, brakach w infrastrukturze”.
Przeprowadzona w lutym 2009 r. likwidacja pociągów między Małkinią i Szepietowem to już kolejny cios w mazowiecką ścianę wschodnią. W latach 90. przestały kursować pociągi na linii Siedlce –Sokołów Podlaski –Małkinia –Ostrów Mazowiecka –Ostrołęka. Z powodu złego stanu mostu kolejowo-drogowego na Bugu przerwana została droga wojewódzka 627, łącząca Ostrołękę, Ostrów Mazowiecką i Sokołów Podlaski. Mostem tym nie tylko nie mogą poruszać się pociągi i samochody, ale wprowadzono nawet zakaz ruchu pieszego. W efekcie mieszkańcy kilku wsi w gminie Małkinia Górna zostali odcięci od własnego urzędu gminnego.
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024