Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zielona Góra: Pociąg do Poznania wreszcie zacznie przyspieszać

inforail
15.10.2006 01:02

Podróż pociągiem ekspresowym z Zielonej Góry do Poznania może trwać zaledwie 1 godzinę i 15 minut. Niemożliwe? Możliwe! Jeśli trasa ominie Czerwieńsk. Nowy odcinek torów ma być zbudowany w latach 2007-2013 –poinformowała Gazeta Wyborcza. Dziś podróż pociągiem z Zielonej Góry do Sulechowa zajmuje nawet 50 minut. Wszystko przez to, że trzeba jechać przez Czerwieńsk, gdzie pociąg niemal zawsze stoi w oczekiwaniu na zmianę zwrotnicy na Sulechów. Podróż mogłaby trwać dużo krócej, gdyby tory omijały Czerwieńsk. Zapis o budowie łącznicy pojawił się w projekcie Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. – Budowa jest wpisana do zadań priorytetowych, co oznacza, że nie musiałaby konkurować z innymi inwestycjami – mówi Piotr Tykwiński, dyrektor Departamentu Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim. Zadania priorytetowe dotyczą nie tylko łącznicy, ale również modernizacji torów od Czerwieńska do Zbąszynka, a także od Zbąszynka do Gorzowa Wlkp. oraz Kostrzyna do Gorzowa. Niewątpliwie najciekawszą inwestycją jest budowa trasy, która ominie Czerwieńsk. Łącznica miałaby przebiegać od Przylepu do Pomorska. Nowy odcinek ma mieć długość ok. 2,3 km. Dalej pociąg jechałby już jak dotąd przez stary most. Przewidywalny koszt zadania to ok. 23 mln zł. Jak inwestycje kolejowe wpłyną na czas podróży? Znacząco zmniejszy się czas przejazdu z Zielonej Góry do Sulechowa. Po wybudowaniu łącznicy potrwa on jedynie 16 minut. W efekcie szybciej pojedziemy również do Poznania. Tym bardziej że w planach jest też modernizacja linii od Czerwieńska do Zbąszynka. Jak ocenia właściciel trasy, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, stan torów jest bardzo zły. Pociągi jeżdżą po nich ze średnią prędkością 60 km na godz. Jeśli remontu na trasie nie będzie, to zostanie ona zamknięta w 2010 r. Teraz w ciągu doby jeździ tędy 20 pociągów pasażerskich i 30 towarowych. Czas przejazdu z Zielonej Góry do Zbąszynka to 81 minut. – To oczywiście bardzo długo. Po modernizacji linii i wybudowaniu łącznicy ten sam odcinek pociągi będą mogły pokonać w 35 minut – zapewnia Tykwiński. Inwestycja miałaby kosztować 60 mln zł. Oba zadania miałyby zostać wykonane w latach 2009-2013. – Do 2009 r. trzeba by opracować studium wykonalności, opracować dokumentację, wykupić grunty – wymienia dyrektor Departamentu Gospodarki. Wylicza również, o ile skróciłaby się podróż z Zielonej Góry do Poznania. Pociąg osobowy jedzie teraz 2 godziny 39 minut. Po remontach jechałby o 46 minut krócej. Czas przejazdu ekspresu zmniejszyłby się z 2 godzin 10 minut do 75 minut. Modernizacja jest również potrzebna na odcinku od Zbąszynka do Gorzowa. – Szynobus pokonuje teraz tę trasę w 99 minut. Zdarza się, że musi tam zwalniać do 10 km na godz. Po modernizacji mógłby jechać nie 99, ale 63 minuty – zapewnia Tykwiński. Remont tej trasy to kolejne 60 mln zł. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,3676973.html .