Zielona Góra apeluje do PKP Intercity o przywrócenie połączeń
ZielonogórskiUrząd Miasta wystosował apel do PKP Intercity w sprawie przywrócenia połączeńkolejowych na trasie Zielona Góra – Warszawa i Warszawa – Zielona Góra.
Czytamy w nim, iż mając na względzie rozwój miasta i wzrost jego atrakcyjnościinwestycyjnej oraz rozwój społeczno-gospodarczy,który jest między innymiwynikiem wzrostu dostępności komunikacyjnej Zielonej Góry, w związku z likwidacjąpołączeń kolejowych, a także pogorszeniem ich jakości, dbając o możliwośćkomunikacji mieszkańców ZielonejGóry i subregionu zielonogórskiego zgłównymi ośrodkami komunikacyjnymi, gospodarczymi, akademickimi iturystycznymi w Lubuskim, a także w ramachrealizacji tzw. misjipublicznej, Rada Miasta apeluje doPKP Intercity o zmianę nowego rozkładujazdy i przywrócenie w projekcierozkładu jazdy 2018/2019 pociągu „Zielonogórzanin”
Rada Miasta ZielonaGóra wnosi ouwzględnienie następujących faktów,uzasadniających zmianę nowegorozkładu jazdy PKP i przywrócenie w projekcie rozkładu jazdy 2018/2019 pociągu „Zielonogórzanin”:
1. Zielonogórzanie i mieszkańcy subregionu zielonogórskiego podróżują doWarszawy służbowo i prywatnie. Brakmożliwości bezpośredniego dojazdu do stolicy w godzinach porannych, jak miałoto miejsce przed zmianąrozkładu jazdy, jest sporymutrudnieniem i niewątpliwieczynnikiem, który negatywnie wpływana odbiór usługPKP Intercity. Ponadto brakmożliwości bezpośredniego powrotuz Warszawy w godzinach wieczornych stanowić będzie problem dla zielonogórzan,którzy mieszkają w Warszawie, a chcą w weekend odwiedzić rodzinne miasto.
2. Zmiana rozkładu połączeńto niewątpliwie problemdla mieszkańców subregionu zielonogórskiego w zakresiedostępności do edukacji, szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Z uwagi na to że do tej pory pasażerowie, którzy korzystali z porannegopołączenia z Zielonej Góry do Warszawy wyruszali po 5 rano, a o godz. 11.30byli w stolicy. Po odbyciu szkolenia lub pracy w stolicy mogli wyjechać zdworca centralnego o godz. 18.55. Pociąg był w Zielonej Górze około pierwszej wnocy.
3. Komplikuje się też sytuacja pasażerów pod względem czasu dojazdu doWarszawy. Trasa wiodła przez Poznań. Teraz „IC Konopnicka” wyjedzie z ZielonejGóry o godz. 6 rano i pojedzie przez Wrocław. To dodatkowa godzina w podróży.Połączenie trwa siedem godzin. Na dworzec centralny w stolicy dojedziemy więc ogodz. 13.10.
Pociąg ten powinien mieć skrócony czas przejazdu m.in. poprzez:
a) skrócenie czasu postoju we Wrocławiu,
b) redukcję ilości przystanków na trasie,
c) skierowanie ewentualnie go na Centralną Magistralę Kolejową.
4. Zmiana połączeń kolejowychto także zmiananazw pociągów, którereklamowały region, miasto i województwo. W ocenie UM Zielona Góra zmiananazwy pociągu z „Zielonogórzanin” na „TLK Warta” czy „IC Konopnicka” negatywniewpływa na promocje miasta jakim jest Zielona Góra.
5. Zielona Góra jestsamorządową stolicą liczącego1 milion mieszkańcówWojewództwa
Lubuskiego.
6. W Zielonej Górze ma swą siedzibę Uniwersytet Zielonogórski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
7. W Sulechowie (20 km od Zielonej Góry) i w Głogowie (60 km) działająpubliczne szkoły wyższe.
8. W odległości 6 kmod centrum ZielonejGóry utworzono LubuskiPark Przemysłowo Technologiczny wrazz Parkiem NaukowoTechnologicznym UniwersytetuZielonogórskiego; dla inwestorówprzygotowano do zagospodarowania największyobecnie w Polsce areałgruntów specjalnej strefy ekonomicznej (łączny obszar parku: 165 ha).
9. W subregionie – przykład Nowej Soli (19 km) – działają strefyprzemysłowe, w Głogowie swą siedzibę ma huta miedzi (KGHM).
10. Zielona Góra jako główny ośrodek obszaru funkcjonalnego jestinicjatorem instytucjonalnych form współpracysamorządów, takich jakstowarzyszenia: AglomeracjaZielonogórska i Lubuskie Trójmiasto.
11. Zielona Góra jestwęzłem komunikacyjnym drogowymi kolejowym (droga ekspresowa S3/E65, drogikrajowe: 27, 32,drogi wojewódzkie: 279,280, 281, 282,283, drogi powiatowe i gminne, liniekolejowe: 273/CE59 –MagistralaOdrzańska, 358, 370, w powiązaniu z autostradami A2 –45 km, A18 – 60 km, A -4 –80km).
12. W odległości 30 kmod stacji PKP (połączenie drogą ekspresowąS3) znajduje się rozbudowywany port lotniczy Zielona Góra –Babimost.
13. Trwają prace dlazintegrowanego węzła komunikacyjnego ZielonaGóra Główna, przygotowywane jesturuchomienie szybkiej koleiaglomeracyjnej, realizowana jest rewitalizacja linii kolejowych i stacjiZielona Góra, funkcjonuje już łącznica kolejowa Pomorsko – Przylep na liniido Poznania.
14. Zielona Góra jestcentrum kulturalnym (teatr,filharmonia, muzea, BWA,biblioteka wojewódzka), miejscem organizacji wielu koncertów i festiwalii imprez, w tym dorocznego święta Winobrania przyciągającego ponad 100.000tysięcy gości,
15. W Zielonej Górze sąorganizowane imprezy sportoweo charakterze krajowym i międzynarodowym (stadionżużlowy na 18.000miejsc, hala sportowana 5.000 miejsc, centra sportowe MOSIR i WOSIR).
16. Statystyka dotychczasowej rzeczywistejliczby pasażerów korzystających zpołączeń kolejowych do i z Zielonej Góry powinna uwzględniać podróżnychkorzystających nie tylko ze stacji Zielona Góra, ale także stacji Czerwieńsk,Sulechów, Zbąszynek, Świebodzin oraz Rzepin; wynika to z przestarzałego, niedostosowanego doobecnych potrzeb społeczno-gospodarczych polskiej przestrzeni, układu sieci kolejowej.
Powołując się ma powyższe argumenty apel został wysłany do PKP Intercity,ale także m.in. do PKP PLK czy Ministerstwa Infrastruktury. Czy przyniesieskutki?
„