Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zewnętrzne firmy będą utrzymywać linie kolejowe

inforail
12.10.2015 07:11

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały listę 36priorytetowych zadań utrzymaniowych, na które przetargi zostaną ogłoszone wpierwszym etapie. Ich wartość to prawie 200 mln zł. W ten sposób PLK zlecązewnętrznym firmom remonty na blisko 0,5 tysiąca km torów. Prace w ramach tychumów ruszą na początku przyszłego roku. Jak twierdzi zarządca infrastruktury dziękitemu utrzymanie linii kolejowych będzie sprawniejsze i ? z czasem ? tańsze.Przede wszystkim jednak pozwoli na elastyczne planowanie i prowadzenieniezbędnych prac.

– Dziś rozpoczynamy nowy etap w zakresie utrzymaniainfrastruktury kolejowej. Zależy nam najakości, szybkim czasie realizacji oraz dobrych cenach. To wszystkobędzie możliwe poprzez otwarcie usług utrzymaniowych dla wszystkich firmwykonawczych. Otwiera się nowy rynek dla wykonawców ? mówi Andrzej FilipWojciechowski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Od 4 lat rekordowo rosną wydatki PLK na inwestycje. Ponad 7mld zł przeznaczone w 2014 roku na modernizacje torów, stacji i peronów, to oponad jedną trzecią więcej, niż wydatki na ten cel z roku 2013. Tylko w tymroku zarządca infrastruktury ogłosi przetargi inwestycyjne o wartości conajmniej 11 mld zł. Standard linii kolejowych systematycznie się poprawia,rośnie prędkość pociągów, skracają się czasy przejazdu. W 2015 roku PLKzwiększyła prędkość na 2,5 tys. km torów.

– PLK jako odpowiedzialny zarządca torów, nie tylkomodernizuje linie kolejowe, ale też musi dbać o właściwy stan infrastrukturynależycie ją utrzymując. Szybko przybywa zmodernizowanych odcinków, rosną więcpotrzeby utrzymaniowe. Zlecenie tych prac zewnętrznym firmom nie tylko usprawniich prowadzenie i obniży koszty, ale pozytywnie wpłynie na rynek wykonawców ?mówi Piotr Wyborski, członek zarządu ds. utrzymania infrastruktury PKP PolskieLinie Kolejowe S.A.

Zlecenie większej liczby remontów zewnętrznym firmom topierwszy krok w zapewnieniu właściwego utrzymania infrastruktury kolejowej.Kolejnym będzie podpisanie tzw. wieloletniej umowy utrzymaniowej,komplementarnej z opisującym inwestycje Krajowym Programem Kolejowym o wartości67 mld zł. Nowa umowa utrzymaniowa dzięki zapewnieniu środków w budżecie państwa pozwoli elastycznie planowaćniezbędne remonty sieci kolejowej. Program prezentuje kompleksowe podejście dozapewnienia wysokiej jakości i rozwoju infrastruktury kolejowej. Obejmujepropozycje finansowania kosztów zarządzania oraz utrzymania i remontów.Przyjęcie programu na lata 2016 ? 2023 umożliwi współpracę z wykonawcami woparciu o 3-5-letnie umowy na kompleksowe utrzymanie wybranych odcinków liniikolejowych, a nie tylko realizację zadań celowych trwających np. kilkamiesięcy.

PLK przygotowała listę 36 zadań o łącznej wartości prawie200 mln zł, które planuje realizować od wiosny 2016 r. Lista powstała napodstawie rozmów z przewoźnikami i analizy odcinków, które w najbliższychlatach nie będą objęte programem inwestycyjnym. Są to priorytetowe zadaniaremontowe na 2016 r., choć nie jest to pełna lista prac utrzymaniowych naprzyszły rok. Przykładowo PLK planuje kolejne kilkadziesiąt milionów złotych naremonty infrastruktury dla przewoźnikówtowarowych na Śląsku i w rejonach przeładunkowych. Z myślą o wykonawcachzarządca infrastruktury już teraz ? przed ogłoszeniem przetargów ? prezentujelistę 36 zadań na swojej stronie internetowej.