Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zestaw kołowy, zarys koła i oferta czeskiej firmy Bonatrans

inforail
16.07.2012 21:14
Koło kolejowe w wyniku ruchu tocznego po szynie umożliwia przemieszczanie się pojazdu szynowego. Koło ma zarys stożkowy z obrzeżem, co zapewnia jednopunktowy kontakt koła i szyny. Koła mocuje się na osi i wspólnie tworzą one zestaw kołowy. Dzięki stożkowemu kształtowi obręczy zestaw kołowy wyśrodkowuje się podczas jazdy na szynach. Obrzeże zaś obrzeże chroni koło przed zsunięciem się z szyny w trakcie ruchu po łuku. Koło musi być solidne, trwałe i perfekcyjnie wyważone. Produkcją zestawów kołowych trudnią się wyspecjalizowani producenci. Należy do nich m. in. czeska firma Bonatrans.
zest1_760 zest3_760 zest2_760
Bonatrans Group a. s. przekształcił się w ciągu 20 lat z niewielkiej firmy w znaczącego producenta. Specjalizacją i trzonem produkcji firmy są właśnie zestawy kołowe do wszelkich pojazdów szynowych: pociągów dużej prędkości, pociągów regionalnych, lekkich pojazdów szynowych, lokomotyw, tramwajów i wagonów metra.
Pproces produkcyjny zestawu kołowego jest wieloetapowy. Oddzielnie przebiega produkcja koła i osi. Na początku kęsy materiału na koła, dostarczane z huty, są cięte na mniejsze kawałki. Następnie rozgrzewa się je i kieruje do kucia. W wyniku obróbki mechanicznej uzyskuje się pożądany kształt. Następnie, dla uzyskania bardzo wysokiej twardości realizowany jest proces walcowania. W kolejnym etapie koła są poddawane obróbce cieplnej, po czym dokonuje się kontroli właściwości koła. W kolejnym etapie wykonuje się obróbkę skrawaniem wnętrza koła, a na koniec dokonuje nieniszczącej analizy.
Oś zestawu kołowego wykonuje się poprzez kucie, po czym obrabia cieplnie. Następnym etapem jest usunięcie poprzez skrawanie naddatku materiału. W końcowym etapie, koła nagrzewa się i naprasowuje na czopy osi. Po ostygnięciu, koła zaciskają się na czopach i tworzą zwartą całość z osią –zestaw kołowy.
Firma Bonatrans spełnia wymogi bezpieczeństwa i jakości, stąd też uzyskała zgodność z normami ISO 9001, ISO 14001 oraz OHSAS 18001. Produkty spełniają normy techniczne EN, UIC i AAR. Pośród referencji Bonatransu wymienić można m. in.: DB, PKP, SNCF, OBB, MAV, ZS.
bt5_760 bt3_760 bt4_760
Na wystawie Czech Raildays 2012 prezentowany był zestaw kołowy oraz 2 koła z wyciętą ćwiartką dla zaprezentowania zarysu. Wysokim osiągnięciem techniki był zestaw kołowy dostosowany maksymalnie do prędkości 420 km/h, z dokładnością wyważania 20 gm. Masa zestawu wynosiła 1019 kg. Koło wykonano z materiału ER8, a oś z EA4T, zgodnego z normą EN13262. Średnica koła wyniosła 920 mm. Maksymalny nacisk na oś to 18 t. Zastosowano nowy system tłumienia obniżający hałas o 4 dB. Zestaw wyposażono w 3 tarcze hamulcowe.
bt1_760 bt2_760
Zaprezentowano również koło Bonatrans 29 – BA 314 o średnicy 920 mm, wykonane z materiału ER7 zgodnie z normą EN 13262, dostosowane do nacisku na oś równego 25 ton. Masa koła wynosi 312 kg. W użytkowaniu znajduje się obecnie więcej niż 350 000 takich kół. Drugie prezentowane koło należało do serii Bonatrans BBS (Bonatrans Braking Stability) i zostało wyprodukowane w liczbie 100 000 sztuk. Koło wykonano z tego samego materiału i posiadało analogiczną średnicę, natomiast odmienny był kształt wieńca. Oba koła wykonano jako monoblokowe.
Bonatrans produkuje również koła tramwajowe, która posiadają wielosegmentową przekładkę tłumiącą drgania, oddzielającą koło i wieniec. Do palety produktowej należą też tłumiki hałasu BSW, przykręcane we wnętrzu koła. Ich masa wynosi 10 kg i zapewniają one tłumienie od 5 do 30 dB hałasu, w zależności od częstotliwości emitowanego dźwięku.
Dołącz do nas na Facebooku.