Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zespoły trakcyjne Bombardiera

inforail
21.07.2013 00:05
Bombardier od lat produkuje szereg różnorodnych zespołów trakcyjnych –zarówno  spalinowych, jak i elektrycznych. Wiodący produkt stanowi wprawdzie modułowy Talent 2, jednak niektóre zespoły przygotowane specjalnie pod konkretne zamówienie są produkowane w dłuższych seriach. Prezentujemy wybrane modele EZT od Bombardiera.
Zespoły trakcyjne Bombardiera  Talent są produkowane od 1996 r. i od tego czasu znalazły szereg odbiorców. W 2008 r. wprowadzono zmodernizowany zespół Talent 2. Zespół Talent to pojazd o modułowej budowie. Może mieć od 2 do 6 członów. Dostępne są wersje na napięcia 3 kV DC, 15 kV i 25 kV AC, a także spalinowa –z przekładnią mechaniczną i elektryczną. Oferowany jest szereg opcji wyposażenia. Elementy takie jak drzwi wejściowe czy kabina WC mogą być umiejscowione i przenoszone wedle życzeń klienta, również w czasie eksploatacji. Pojazdy Talent mają od 34 do 66 metrów, przy masie 57-116 t, oferując pojemność 80-199 miejsc siedzących, zależnie od ilości członów. Zespołów pierwszej serii wykonano ponad 300 sztuk. W czerwcu 2013 r. Bombardier wyprodukował dwusetny egzemplarz Talenta 2 z zamówienia DB w 2010 r. Część produkcji wykonywana jest we Wrocławiu –m. in. spawanie ram wózków i malowanie pudeł.

talent2_760

Talenty są popularne w Deutsche Bahn, gdzie są eksploatowane jako typy 644 i 944 (spalinowo-elektryczne, na 900 człony pośrednie), 643 i 943 (spalinowo-mechaniczne), 643.2 (dwuczłonowe, spalinowo-mechaniczne), 442 i 443 (Talent 2). Talenty spotkamy też w: Norwegii, Austrii, Węgrzech, Słowacji, Szwajcarii i Kanadzie.

sprinter_760.

Specjalnie dla holenderskich kolei Nederlandse Spoorwegen Bombardier wyprodukował zespoły Sprinter, odróżniające się od Talenta między innymi konstrukcją pudła (mniej zaokrąglony zarys) oraz wózków. Pojazdy są 4- i 6-członowe, o długości 69 i 100 metrów i pojemności pasażerskiej 170 i 288 miejsc.

spacium_760.

Dla regionu Ile-de-France przygotowano zespoły Spacium, które posiadają znaczną szerokość 3,06 m, wobec 2,92 m dla Talenta 2. Długość członu wynosi w nich jedynie 13 m. Pojemność pociągów wynosi od 800 do 1000 pasażerów, z czego połowa to miejsca siedzące. Prędkość maksymalna to 140 km/h, a napięcie zasilania –1,5 kV DC oraz 25 kV AC. Cechą szczególną są bardzo wysokie okna boczne. 7- i 8- członowe zespoły liczą 94,3 i 112,5 m.
Dla potrzeb nowojorskiej MTA Bombardier dostarczył 1172 elektryczne zespoły trakcyjne M-7, zasilane z bocznej szyny. Pojazdy te wyróżniają się charakterystycznym pudłem ze stali nierdzewnej.

regioekspress_760.

Kolej Lötschberger zakupiła od Bombardiera elektryczne zespoły trakcyjne RABe 535. Pojazdy te są 4-członowe i wyróżniają się niską podłogą. Pierwotnie produkowała je firma Vevey Technologies, przejęta przez Bombardiera w 1998 r. Szerokość nadwozia zespołów wynosi 3,03 m.
W latach 2001-2008 Bombardier w konsorcjum z Siemensem dostarczył dla DB Regio 249 sztuk zespołów serii 425. Pojazdy te są 4-członowe i posiadają 204 miejsca siedzące. Przystosowano je do wysokości peronu 780 mm. Wspólnie z Alstomem powstała zaś seria 423 dla DB. Były to również 4-członowe zespoły o podobnej pojemności, dostosowano je jednak do większej wysokości peronu –1025 mm.