Zero-emisyjny pociąg od Siemensa. Z ogniwami paliwowymi

inforail
05.03.2018 09:20

Spółka Siemens ifirma Ballard Power Systems Inc., kanadyjski producent ogniw paliwowych,planują wspólne badania nad rozwojem napędu opartego na ogniwach paliwowych dopociągu Mireo produkowanego przez Siemensa.

Dwie firmy mają zamiar wspólnie opracować nową generacjęogniw paliwowych charakteryzujących się wyjątkową żywotnością i wysokągęstością mocy jak również ulepszoną wydajnością.

Partnerem tego projektu jest uniwersytet w Aachen(Akwizgran). Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI)będzie finansowało projekt Siemensa i RWTH Aachen sumą około 12 milionów eurojako część ministerialnego programu 'Narodowy Program Innowacji TechnologiiWodorowej'. Program będzie koordynowany przez Narodową Organizację TechnologiiWodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH).

Widzimy duży wzrostzapotrzebowania na bezemisyjną technologię opartą na ogniwach paliwowych. Toodnosi się do sektorów transportu pasażerskiego i towarowego, pociągów,tramwajów, autobusów i ciężarówek – mówi Randy MacEwen, dyrektor i prezeszarządu w Ballard Power Systems.

Nasza współpraca zBallard stanowi kluczowy krok na drodze do eliminacji lokomotyw dieslowych izastąpienia ich pojazdami zero-emisyjnymi w celu zapewnienia transportuzrównoważonego i przyjaznego dla środowiska naturalnego w długiej perspektywieczasowej. Chcemy być w stanie oferować elastyczne rozwiązania kolejowe, którebędą zależały od warunków lokalnych i możliwości technicznych, dla różnychrodzajów tras lokalnych – powiedziała Sabrina Soussan, prezes zarządubranży Mobility Siemens AG.

Celem długoterminowym tej współpracy jest opracowaniemodułowego i skalowanego systemu trakcyjnego opartego na ogniwach paliwowychzintegrowanych z platformą pociągu Mireo. Dzięki takiemu systemowi, Mireobędzie w stanie działać w różnych systemach, z napędem akumulatorowym oraz natrasach z napowietrzną siecią trakcyjną, wspierany przez napęd wodorowy.

Nowy pociąg Mireo od Siemensa został specjalniezaprojektowany do działania w różnych systemach i dlatego został wybrany dotestów alternatywnych napędów. Dzięki wyjątkowo lekkiej konstrukcji,energooszczędnym podzespołom oraz elektrycznemu systemowi zarządzania, Mireozużywa do 25% mniej energii w porównaniu do pociągów o podobnej liczbie miejscdla pasażerów. Technologia ogniwpaliwowych ma być gotowa do 2021 r., a jej adaptacja do innych platform będzienastępnym etapem tego projektu.