Zebrzydowice: Rozbiórka parowozowni
inforail
22.10.2008 14:01
Zebrzydowice: Rozbiórka parowozowni
Zebrzydowicka parowozownia – zdewastowana, zniszczona, wiejąca pustką. Kiedyś miejsce doskonale strzeżone i tętniące życiem, dziś martwe, mające jednak swój urok.
Parowozownia ta to niemy świadek świetności zebrzydowickiej kolei, która jak piszą w swojej książce państwo Bartoszek, dawała kiedyś zatrudnienie około 1200 osobom. Już wkrótce nie będzie po niej śladu, w tej chwili trwają prace związane z rozbiórką budynków oraz rekultywacją terenu.
Historia gminy Zebrzydowice od wielu lat jest a właściwie była ściśle powiązana z historią kolei. To właśnie tędy biegło słynne połączenie Warszawa –Wiedeń tzw kolej Warszawsko – Wiedeńska.
Po II Wojnie Światowej, wraz ze zwiększeniem się ilości pociągów do Petrovic i Czeskiego Cieszyna, zaczęto budować zadaszoną halę parowozową, powiększając ją jednocześnie do 6 kanałów, dorobiono też napęd elektryczny do obrotnicy, wybudowano trójkąt do obracania parowozów. Stopniowo rozbudowywano też pomieszczenia warsztatowe, biurowe i socjalne. W latach pięćdziesiątych z parowozowni pomocniczej utworzono Parowozownię Główną III kl. W miarę upływu lat zmieniła się praca lokomotywowni, zmieniały się też rodzaje trakcji najpierw na spalinową, a w ostatnich latach istnienia lokomotywowni na trakcję elektryczną.
Koniec lat 90tych to czas restrukturyzacji w PKP. Zmiany spowodowały znaczne zmniejszenie zatrudnienia z około 1200 osób do 200. W tym czasie rozpoczęła się również stopniowa likwidacja lokomotywowni – zwanej potocznie przez mieszkańców – parowozownią.
Czytaj więcej: http://www.zebrzydowice.net/index.php?subaction=showfull&id=1222984000&archive=&start_from=&ucat=7
Parowozownia ta to niemy świadek świetności zebrzydowickiej kolei, która jak piszą w swojej książce państwo Bartoszek, dawała kiedyś zatrudnienie około 1200 osobom. Już wkrótce nie będzie po niej śladu, w tej chwili trwają prace związane z rozbiórką budynków oraz rekultywacją terenu.
Historia gminy Zebrzydowice od wielu lat jest a właściwie była ściśle powiązana z historią kolei. To właśnie tędy biegło słynne połączenie Warszawa –Wiedeń tzw kolej Warszawsko – Wiedeńska.
Po II Wojnie Światowej, wraz ze zwiększeniem się ilości pociągów do Petrovic i Czeskiego Cieszyna, zaczęto budować zadaszoną halę parowozową, powiększając ją jednocześnie do 6 kanałów, dorobiono też napęd elektryczny do obrotnicy, wybudowano trójkąt do obracania parowozów. Stopniowo rozbudowywano też pomieszczenia warsztatowe, biurowe i socjalne. W latach pięćdziesiątych z parowozowni pomocniczej utworzono Parowozownię Główną III kl. W miarę upływu lat zmieniła się praca lokomotywowni, zmieniały się też rodzaje trakcji najpierw na spalinową, a w ostatnich latach istnienia lokomotywowni na trakcję elektryczną.
Koniec lat 90tych to czas restrukturyzacji w PKP. Zmiany spowodowały znaczne zmniejszenie zatrudnienia z około 1200 osób do 200. W tym czasie rozpoczęła się również stopniowa likwidacja lokomotywowni – zwanej potocznie przez mieszkańców – parowozownią.
Czytaj więcej: http://www.zebrzydowice.net/index.php?subaction=showfull&id=1222984000&archive=&start_from=&ucat=7
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009