Zebrzydowice: Rozbiórka parowozowni
inforail
22.10.2008 14:01
Zebrzydowice: Rozbiórka parowozowni
Zebrzydowicka parowozownia – zdewastowana, zniszczona, wiejąca pustką. Kiedyś miejsce doskonale strzeżone i tętniące życiem, dziś martwe, mające jednak swój urok.
Parowozownia ta to niemy świadek świetności zebrzydowickiej kolei, która jak piszą w swojej książce państwo Bartoszek, dawała kiedyś zatrudnienie około 1200 osobom. Już wkrótce nie będzie po niej śladu, w tej chwili trwają prace związane z rozbiórką budynków oraz rekultywacją terenu.
Historia gminy Zebrzydowice od wielu lat jest a właściwie była ściśle powiązana z historią kolei. To właśnie tędy biegło słynne połączenie Warszawa –Wiedeń tzw kolej Warszawsko – Wiedeńska.
Po II Wojnie Światowej, wraz ze zwiększeniem się ilości pociągów do Petrovic i Czeskiego Cieszyna, zaczęto budować zadaszoną halę parowozową, powiększając ją jednocześnie do 6 kanałów, dorobiono też napęd elektryczny do obrotnicy, wybudowano trójkąt do obracania parowozów. Stopniowo rozbudowywano też pomieszczenia warsztatowe, biurowe i socjalne. W latach pięćdziesiątych z parowozowni pomocniczej utworzono Parowozownię Główną III kl. W miarę upływu lat zmieniła się praca lokomotywowni, zmieniały się też rodzaje trakcji najpierw na spalinową, a w ostatnich latach istnienia lokomotywowni na trakcję elektryczną.
Koniec lat 90tych to czas restrukturyzacji w PKP. Zmiany spowodowały znaczne zmniejszenie zatrudnienia z około 1200 osób do 200. W tym czasie rozpoczęła się również stopniowa likwidacja lokomotywowni – zwanej potocznie przez mieszkańców – parowozownią.
Czytaj więcej: http://www.zebrzydowice.net/index.php?subaction=showfull&id=1222984000&archive=&start_from=&ucat=7
Parowozownia ta to niemy świadek świetności zebrzydowickiej kolei, która jak piszą w swojej książce państwo Bartoszek, dawała kiedyś zatrudnienie około 1200 osobom. Już wkrótce nie będzie po niej śladu, w tej chwili trwają prace związane z rozbiórką budynków oraz rekultywacją terenu.
Historia gminy Zebrzydowice od wielu lat jest a właściwie była ściśle powiązana z historią kolei. To właśnie tędy biegło słynne połączenie Warszawa –Wiedeń tzw kolej Warszawsko – Wiedeńska.
Po II Wojnie Światowej, wraz ze zwiększeniem się ilości pociągów do Petrovic i Czeskiego Cieszyna, zaczęto budować zadaszoną halę parowozową, powiększając ją jednocześnie do 6 kanałów, dorobiono też napęd elektryczny do obrotnicy, wybudowano trójkąt do obracania parowozów. Stopniowo rozbudowywano też pomieszczenia warsztatowe, biurowe i socjalne. W latach pięćdziesiątych z parowozowni pomocniczej utworzono Parowozownię Główną III kl. W miarę upływu lat zmieniła się praca lokomotywowni, zmieniały się też rodzaje trakcji najpierw na spalinową, a w ostatnich latach istnienia lokomotywowni na trakcję elektryczną.
Koniec lat 90tych to czas restrukturyzacji w PKP. Zmiany spowodowały znaczne zmniejszenie zatrudnienia z około 1200 osób do 200. W tym czasie rozpoczęła się również stopniowa likwidacja lokomotywowni – zwanej potocznie przez mieszkańców – parowozownią.
Czytaj więcej: http://www.zebrzydowice.net/index.php?subaction=showfull&id=1222984000&archive=&start_from=&ucat=7
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024