Ze Szczecina do Berlina w 90 minut

inforail
01.12.2016 06:38

W przyszłym rokurozpoczną się roboty budowlane na polskim odcinku torów, które mają wprzyszłości obsługiwać bezpośrednie połączenie ze Szczecina do Berlina -powiedział w środę w Szczecinie prezes PKP Mirosław Pawłowski.

Po modernizacji całej linii czas podróży między Szczecinem aBerlinem byłby skrócony z dwóch godzin do 90 minut. Obecnie na tej trasieoferowanych jest kilkanaście połączeń dziennie, ale większość z przesiadkami.Po zakończeniu rozbudowy na całej trasie pociągi miałyby poruszać się zprędkością do 160 kilometrów na godzinę.

„W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane naodcinku ze Szczecina do stacji Szczecin Gumieńce” – powiedziałdziennikarzom Pawłowski. „W 2018 i 2019 r. będą trwały prace nad dwomazelektryfikowanymi torami prowadzącymi do granicy państwa. Jesteśmy gotowi dooddania naszego odcinka trasy Szczecin-Berlin tak, żeby znalazł się wrozkładzie jazdy na 2020-2021 r.” – dodał Pawłowski.

Sekretarz stanu z niemieckiego ministerstwa transportu iinfrastruktury cyfrowej Michael Odenwald zapewniał, że po niemieckiej stroniepewne prace trwają. Niektóre odcinki będą przystosowane do prędkości 160kilometrów na godzinę – powiedział niemiecki sekretarz stanu.

Według Odenwalda, Niemcy będą kontynuowali modernizacjęlinii. „Istotną sprawą jest także finansowanie kosztów wykonania prac.Ważne jest, żeby także w niemieckim Bundestagu było poparcie tego dla projektu”- powiedział Odenwald.

„Bardzo niechętnie chciałbym wypowiadać się okonkretach, ale cel jest taki, żeby to było tak szybko, jak to jest tylkomożliwe” – odpowiedział Odenwald pytany przez dziennikarzy o planowanezakończenie inwestycji po stronie niemieckiej.

Briefing z udziałem niemieckich i polskich przedstawicielim.in. spółek kolejowych odbył się po zakończonym w zachodniopomorskim urzędziewojewódzkim polsko-niemieckim szczycie kolejowym.

Porozumienie ws. bezpośredniego połączenia Szczecin-Berlinwspólnie podpisały we wrześniu 2013 r. zarządy PKP Polskie Linie Kolejowe orazDB Netz AG. Według zapisów porozumienia, zmodernizowana linia łącząca Szczecinz Berlinem miała zostać całości zelektryfikowana i zyskać drugi tor. W grudniu2012 r. ministrowie transportu Polski i Niemiec podpisali w Szczecinieporozumienie w sprawie połączenia kolejowego Szczecin-Berlin. Zapewniano wtedy,że zacznie ono działać najpóźniej do 2020 r.