Ze świętokrzyskiego do CPK – jest koncepcja
Koncepcję połączeniasieci kolejowej województwa świętokrzyskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnymzaprezentowały władze regionu świętokrzyskiego. Zgodnie z projektem podróż zKielc do CPK ma wynieść nieco ponad godzinę.
Władze województwa przedstawiły realizowane oraz planowanedo realizacji inwestycje kolejowe w regionie, objęte Krajowym ProgramemKolejowym do 2023 roku. Chodzi tu m. in. o prace na liniach kolejowych nr 8 i25, budowę linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. oraz budowęzintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębiedworca kolejowego stacji Skarżysko Kamienna.
Wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiakprzedstawił koncepcję połączenia sieci kolejowej regionu z CPK, któraprzebiegałaby przez linie kolejowe nr 8, 25 oraz Centralną Magistralę Kolejową(CMK). Jednym z najważniejszych elementów koncepcji jest modernizacja liniikolejowej od Skarżyska – Kamiennej do Opoczna (Łódzkie) oraz budowa nowej trasykolejowej Tumlin – Wąsosz Konecki. Wybudowanie linii o długości ok. 25 km.pozwoliłoby na połączenie tras kolejowych nr 8 i 25, powiązanie Kielc ipółnocnej części województwa z CMK, szybkie połączenia kolejowe z Kielc doWarszawy, Łodzi, Poznania i Szczecina oraz do CPK.
Obecnie z Krajowego Programu Kolejowego linia 25modernizowana jest jedynie na odcinku od Sandomierza do Skarżyska-Kamiennej.Dalszy fragment do Końskich trafił na listę rezerwową. Maćkowiak podkreślił, że”po analizie lokalizacji CPK (…) władze regionu doszły do wniosku, żelinia kolejowa nr 25 jest ważna na całym odcinku”, także od Skarżyska,przez Końskie, do Opoczna, gdzie przebiega CMK, czyli „najszybsza dzisiajlinii kolejowej w kraju”.
Wicemarszałek zdradził, że jest już po wstępnych rozmowach zprzedstawicielami woj. łódzkiego, gdzie ustalono, że obydwa regiony podejmą sięprzygotowania dokumentacji dot. modernizacji linii nr 25 na odcinku odSkarżyska do Opoczna. „15 km trasy leży po stronie łódzkiej, 41 po stronieświętokrzyskiej, dlatego finansowanie tego zadania zamierzamy dzielićproporcjonalnie” – dodał Maćkowiak.
Według wicemarszałka szacowany koszt prac przedprojektowychto ok. 2,5 mln zł. „Będziemy szukali tych pieniędzy, być może z funduszyeuropejskich” – podkreślił. Dodał, że nie wyklucza również”zaangażowania” tej kwoty z budżetu województwa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W regionie trwa budowa łącznicy kolejowej Czarnca-WłoszczowaPółnoc. Linia, która połączy Kielce z CMK pozwoli m.in. skrócić podróż z Kielcdo Warszawy o ok. 30 minut. Obecnie taka podróż najszybszym pociągiem linią nr8 trwa ok. 2 godz. 47 min. Przedstawiona w piątek koncepcja zakłada, że podróżdo Warszawy, przez Skarżysko i Opoczno, trwałaby ok. 1 godz. 15 min.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada wydatkiinwestycyjne na poziomie do 66 mld zł, przy pomocy których w całym krajuzrealizowanych ma być 220 projektów kolejowych. Jego głównym zadaniem jestpoprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży natrasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów.
We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPKSolidarność w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachódod Warszawy. Koszt szacuje się na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałobynastąpić ok. 2027-2028 r. W listopadzie br. rząd przyjął uchwałę w sprawieprzyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji PortSolidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”.Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przezkolejnych osiem lat.
„