Zasady kulturalnego podróżowania najskuteczniej promują sami pasażerowie
Jak najlepiejpromować zasady kulturalnego podróżowania koleją? Pasażerowie uważają, żenajlepszy jest bezpośredni przykład, jaki dają sobie wzajemnie.
To ważne, ponieważ zdarza się, że podróżni wybierając pociąg czy inny środektransportu zbiorowego, zapominają o przyjętych społecznie zasadach kulturalnegopodróżowania.
Pociąg to miejsce publiczne. Niestety zdarza się, żewchodząc do składu wiele osób zapomina, że w podróży będą im towarzyszyć inni.Za najbardziej irytujące zachowanie, użytkownicy Strefy Ciszy uznali głośnerozmowy pomiędzy współpasażerami (39% wskazań) oraz rozmowy przez telefon (34%osób). Podróżujących denerwuje także włączony dźwięk w urządzeniach (laptopach,telefonach komórkowych), głośne słuchanie muzyki, a nawet głośne używanieklawiatury.
Czy napominamy współpasażerów?
50% pasażerów zwraca uwagę współpasażerom na niewłaściwezachowanie, a 21% zwraca się do obsługi pociągu z prośbą o interwencję. Zdrugiej strony jednak aż 32% ignoruje niestosowne zachowanie, a 16% deklaruje, żenigdy nie zwróciłoby uwagi drugiej osobie. Wynika to z obawy o wywołanie kłótniw przestrzeni publicznej (47% wskazań), z odczucia braku sensu takiejinterwencji (30%), strachu przed urażeniem współpasażera (29%), a czasem poprostu ze wstydu czy braku odwagi (23%).
Strefa Ciszy PKP Intercity jest to przykład miejsca, którema zapewnić pasażerom spokojną i komfortową podróż. Jeśli zaś stykamy się złamaniem zasad savoir-vivre'u w podróży, można taktownie zareagować i poprosićo uszanowanie wspólnej przestrzeni. Nawzajem możemy dawać sobie dobry przykładi to jest najlepsza forma promowania dobrych obyczajów, nie tylko podczaspodróży pociągiem – mówi Adam Jarczyński z Polskiej Akademii Protokołu iEtykiety, autor bloga dobremaniery24.pl.
Kulturalne podróżowanie wychodzi od samych podróżnych
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem ankietowanych pomocne w ograniczaniu łamania zasadciszy i spokoju, okazują się komunikaty przekazywane przez personel pociąguoraz komunikaty wyświetlane na ekranach informacyjnych. Dodatkowo od kwietnia2016 roku, tj. od czasu uruchomienia Strefy Ciszy, w składach Pendolinorozwieszono blisko 10 tys. informacyjnych ulotek z zasadami kulturalnegopodróżowania. Jednak nieocenioną rolę przypisuje się bezpośredniemuprzykładowi, jaki dają sobie sami podróżni. Blisko 40% pasażerów Strefy Ciszyuznaje, że jest to najskuteczniejszy sposób promowania zasad kulturalnegopodróżowania.
PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik w Polsce wprowadziłdo pociągów Strefę Ciszy, ponieważ wiemy, że cisza i spokój są tym czego oczekująi co cenią sobie nasi pasażerowie w czasie podróży. Na potrzebę promowaniazasad kulturalnego podróżowania wskazuje aż 99% zapytanych o to pasażerów.Obsługa pociągów Pendolino dba o to, żeby pasażerowie Strefy Ciszy byliusatysfakcjonowani podróżą, ale najlepszymi ambasadorami tych stref okazują sąsami podróżni – podkreśla Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Strefy ciszy w innychpaństwach
Strefa ciszy to idea wprowadzona także w innych państwach naświecie. Jednym z wyróżniających się przykładów w tym zakresie jest Japonia, wktórej w pociągach dalekobieżnych – w tym również w Shinkansenie – obowiązujeogólny zakaz rozmawiania przez telefon w przedziałach. Rozmowy telefonicznemogą odbywać się wyłącznie na końcu wagonu w wyznaczonej do tego strefie. JeśliJapończycy prowadzą rozmowy ze współpasażerami, to ściszają głos. W Europieprzykłady stref ciszy znajdziemy m.in. w Niemczech, gdzie stosuje się osobneprzedziały czy nawet wagony dla osób, które cenią sobie podróż w ciszy i spokoju.Ciekawy system obowiązuje również w Szwajcarii. Tam w strefach ciszy obowiązujetakże zakaz słuchania muzyki czy oglądania filmów – nawet przy użyciusłuchawek.
„