Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaprezentowano nowe piętrowe składy dla Kolei Czeskich

inforail
01.07.2021 08:45
Na torze testowym VUZ w Velimiu nowe dwupiętrowe składy typu Push-Pull dla Kolei Czeskich. Przewoźnik narodowy zamówił łącznie pięć takich składów dla Kraju Morawsko-Śląskiego.

Do końca roku zaczną one jeździć próbnie na linii Ostrava, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí i Frenštát pod Radhoštěm.

Nowa generacja składów

Wprowadzona przez nas nowa generacja składów piętrowych w pełni spełnia standardy obowiązujące w Europie Zachodniej. Pasażerowie będą jeździć nowoczesnymi, komfortowymi wagonami, które w standardzie posiadają klimatyzację oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Z pewnością docenią oni również nowe okna, które są wykonane tak, aby lepiej transmitować sygnał mobilny. Projektując składy pomyśleliśmy również o pasażerach prowadzących aktywny tryb życia, dlatego w wagonach jest wystarczająco dużo miejsca na rowery i narty – opisuje Petr Brzezina, prezes zarządu i prezydent grupy Škoda Transportation.

To pierwsze tego typu pociągi w Czechach, które w swoim składzie podstawowym mają jeden wagon sterowniczy i dwa wagony doczepne. W trakcie eksploatacji zostaną uzupełnione o zmodyfikowane lokomotywy serii 750 z floty Kolei Czeskich. W takim zestawieniu pociągi typu push-pull, o łącznej pojemności aż 356 miejsc siedzących, mogą szybko zmienić kierunek jazdy na stacji docelowej bez długiego przemieszczania lokomotywy. Przyczyni się to do przyspieszenia ruchu i skrócenia czasu podróży – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. handlu.

Składy mają pojemność 356 miejsc siedzących i są częściowo niskopodłogowe, umożliwiając tym samym dostęp bez barier architektonicznych z peronów o wysokości 550 mm. Mikroprocesorowy system sterowania umożliwia sterowanie składem z kabiny wagonu sterowniczego lub lokomotywy przez jednego maszynistę bez obecności drugiej osoby. Standardowo skład wyposażony jest w system informatyczny, kasownik do zakupu zbliżeniowego, Wi-Fi czy nowy system bezpieczeństwa ETCS.

Pojadą 160 km/h

Składy push-pull to nietrakcyjne wagony przeznaczone do ciągnięcia lub popychania przez lokomotywę, które są zaprojektowane do pracy z maksymalną prędkością 160 km/h. Ogromną zaletą składu jest jego elastyczność i modułowość. Można go bowiem podłączyć i prowadzić zarówno z lokomotywą elektryczną, jak i np. z lokomotywą spalinową, dzięki czemu może jeździć zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Kolejną zaletą jest możliwość modułowej zmiany pojemności składu poprzez dodanie większej liczby wagonów doczepnych, co pozwalana na efektywną zmianę pojemności składu w zależności od aktualnych potrzeb przewoźnika – wyjaśnia Tomáš Ignačák, wiceprezes zarządu grupy Škoda Transportation.

Duża przestrzeń na bagaż, rowery i narty

Nowy skład trójwagonowy przeznaczony jest do transportu regionalnego, w standardzie posiada pełną klimatyzację, wygodne fotele 2 klasy oraz mały przedział pierwszej klasy. Oczywiście jest też łącze internetowe Wi-Fi i gniazdka elektryczne do zasilania urządzeń elektronicznych pasażerów. Ponadto producent i przewoźnik pomyśleli również o turystach, rowerzystach i narciarzach. Przestronne, wielofunkcyjne przestrzenie pozwalają na przewóz nawet 30 rowerów, wózków dziecięcych czy dużych bagaży oraz wyposażone są w uchwyty na 40 par nart.

W składzie znajduje się pięć toalet, z których jedna przeznaczona jest dla osób na wózkach inwalidzkich, a druga wyposażona w składany stolik do przewijania niemowląt. Jednocześnie skład jest przystosowany dla osób niewidomych i umożliwia przewóz do czterech osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich wraz z opiekunem. Dla pasażerów niewidomych i niedowidzących jedne z drzwi wagonu sterowniczego wyposażone są w system zdalnego sterowania obsługiwany przez nadajnik dla niewidomych oraz w sygnalizator akustyczny. Istotnym elementem wyposażenia jest również nowoczesny system informacji audiowizualnej, który przekazuje informacje o jeździe pociągu i przystankach wszystkim pasażerom, w tym osobom niewidomym, niedowidzącym czy niesłyszącym. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są wewnątrz składów również etykiety informacyjne w alfabecie Braille'a.