Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaplecze techniczne na przykładzie ŁKA (cz. 1)

inforail
15.07.2013 22:04
W ostatnim okresie powstało bardzo niewiele obiektów zaplecza technicznego do obsługi pojazdów kolejowych. Wynika to z faktu iż w ostatnim dwudziestoleciu tabor kolejowy znacznie się zmniejszył. Nie mniej jednak powstają nowe spółki kolejowe, a także wprowadzany jest nowy rodzaj tabor. W wyniku tego zbudowany zostanie budynek zaplecza dla Pendolino z PKP Intercity oraz budynek zaplecza dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Omówiony zostanie drugi obiekt.
Obiekt zaplecza powstanie na stacji kolejowej Łódź Widzew, w miejscu części układu torowego planowanej do rozbiórki.
W obiekcie realizowane będą następujące czynności:
  • przeglądy techniczne na poziomie utrzymania P1, P2 i P3 (P4 u producenta)
  • czyszczenie pojazdów (codzienne i gruntowne), odladzanie, opróżnianie toalet, ogólnie założono iż każdy ezt będzie myty raz na 6 dni.
Na stacji postojowej znajdzie się hala do mycia, odfekalniania, nawadniania, zapiaszczania, tor do napraw P1, 2 tory do napraw P2 i P3, tory postojowo-odstawcze oraz dwa „wyciągi”.
Długość torów postojowych w obrębie obiektu wyniesie 1092 m, co ma umożliwić postój do 21 EZT o długości 52 m. W porze nocnej w obiekcie ma przebywać 12 składów, zaś pozostałe w nocy stacjonować będą na przystankach końcowych linii ŁKA. Łącznie ze stanowiskami w halach maksymalna pojemność obiektu ma wynosić 35 składów.

zaplecze_760

Przewidziano 4 przelotowe tory w hali, 2 tory oporowe oraz 2 tory wyciągowe. Szyny S49 zostaną osadzone na podkładach strunobetonowych PS-83 z przytwierdzeniem SB-4 lub SB-7. Jedynie rozjazdy umieszczone będą na drewnianych podkładach, z przytwierdzeniem typu K.
Wykonawca zrealizuje też infrastrukturę drogową: ulice, chodniki, parking (co najmniej 30-miejscowy). Dojazd do obiektu będzie możliwy z drogi gminnej o klasie L (lokalna). Przy hali znajdzie się droga techniczna i rampa.
Obiekt dwunawowej hali naprawczej obejmować będzie pomieszczenia naprawcze z torami, część biurowo-socjalną, warsztatową i magazynową. Przekrój hali będzie następujący: pomieszczenie z jednym torem (bez kanału naprawczego) o szerokości 9 m, pomieszczenie z 3 torami (każdy z kanałem naprawczym) o szerokości 24 m, pomieszczenia socjalne i inne (podział na 2 piętra). Budynek nie będzie podpiwniczony. Ogólna długość hali wyniesie 140 m (co ciekawe, to identyczna długość jak hali zajezdni tramwajowej R-3 Mokotów w Warszawie).
Na torze w jednotorowej części hali znajdzie się myjnia, a na jednym z torów w części z 3 torami –tokarka podtorowa.
We wnętrzu hali znajdzie się suwnica obejmująca wszystkie kanały oraz pomosty do kontroli urządzeń dachowych.
Przewidziano kontrolę i naprawy następujących układów i zespołów:
  • zestawy kołowe – pomiary, wymiana i toczenie kół, pomiary defektoskopowe
  • wózki – kontrola i pomiary geometrii
  • silniki trakcyjne – demontaż, kontrola i pomiary elektryczne
  • amortyzatory – sprawdzenie szczelności, wymiana
  • oleje, smary – wymiana
  • klocki hamulcowe – wymiana
  • układ hamulcowy – pomiary luzów i regulacja dźwigni
  • układ pneumatyczny – kontrola szczelności
  • zawory bezpieczeństwa – regulacja
  • filtry – wymiana
  • smarowanie punktów smarnych
  • układ klimatyzacji – kontrola, napełnianie
  • chłodnice – czyszczenie
  • łożyska silników (trakcyjnych, napędu sprężarek i wentylatorów) – kontrola, wymiana
  • baterie akumulatorów – sprawdzenie
  • ogrzewanie – sprawdzenie
  • izolacja obwodów pomocniczych – sprawdzenie
  • obwody główne – pomiary rezystancji
  • izolacja maszyn – sprawdzenie
  • zabezpieczenie obwodów elektrycznych – sprawdzenie
  • blokady skrzyń WN – sprawdzenie
  • naciski kół – kontrola
  • pantografy – sprawdzenie, regulacja nacisku
  • oględziny i naprawy pozostałego wyposażenia EZT (biletomaty, monitory, wysuwane stopnie, systemy pomiaru drogi, monitoringu, oświetlenie)