Zaplecze techniczne na przykładzie ŁKA (cz. 1)
inforail
15.07.2013 22:04
Zaplecze techniczne na przykładzie ŁKA (cz. 1)
W ostatnim okresie powstało bardzo niewiele obiektów zaplecza technicznego do obsługi pojazdów kolejowych. Wynika to z faktu iż w ostatnim dwudziestoleciu tabor kolejowy znacznie się zmniejszył. Nie mniej jednak powstają nowe spółki kolejowe, a także wprowadzany jest nowy rodzaj tabor. W wyniku tego zbudowany zostanie budynek zaplecza dla Pendolino z PKP Intercity oraz budynek zaplecza dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Omówiony zostanie drugi obiekt.
Obiekt zaplecza powstanie na stacji kolejowej Łódź Widzew, w miejscu części układu torowego planowanej do rozbiórki.
W obiekcie realizowane będą następujące czynności:
- przeglądy techniczne na poziomie utrzymania P1, P2 i P3 (P4 u producenta)
- czyszczenie pojazdów (codzienne i gruntowne), odladzanie, opróżnianie toalet, ogólnie założono iż każdy ezt będzie myty raz na 6 dni.
Na stacji postojowej znajdzie się hala do mycia, odfekalniania, nawadniania, zapiaszczania, tor do napraw P1, 2 tory do napraw P2 i P3, tory postojowo-odstawcze oraz dwa „wyciągi”.
Długość torów postojowych w obrębie obiektu wyniesie 1092 m, co ma umożliwić postój do 21 EZT o długości 52 m. W porze nocnej w obiekcie ma przebywać 12 składów, zaś pozostałe w nocy stacjonować będą na przystankach końcowych linii ŁKA. Łącznie ze stanowiskami w halach maksymalna pojemność obiektu ma wynosić 35 składów.
Przewidziano 4 przelotowe tory w hali, 2 tory oporowe oraz 2 tory wyciągowe. Szyny S49 zostaną osadzone na podkładach strunobetonowych PS-83 z przytwierdzeniem SB-4 lub SB-7. Jedynie rozjazdy umieszczone będą na drewnianych podkładach, z przytwierdzeniem typu K.
Wykonawca zrealizuje też infrastrukturę drogową: ulice, chodniki, parking (co najmniej 30-miejscowy). Dojazd do obiektu będzie możliwy z drogi gminnej o klasie L (lokalna). Przy hali znajdzie się droga techniczna i rampa.
Obiekt dwunawowej hali naprawczej obejmować będzie pomieszczenia naprawcze z torami, część biurowo-socjalną, warsztatową i magazynową. Przekrój hali będzie następujący: pomieszczenie z jednym torem (bez kanału naprawczego) o szerokości 9 m, pomieszczenie z 3 torami (każdy z kanałem naprawczym) o szerokości 24 m, pomieszczenia socjalne i inne (podział na 2 piętra). Budynek nie będzie podpiwniczony. Ogólna długość hali wyniesie 140 m (co ciekawe, to identyczna długość jak hali zajezdni tramwajowej R-3 Mokotów w Warszawie).
Na torze w jednotorowej części hali znajdzie się myjnia, a na jednym z torów w części z 3 torami –tokarka podtorowa.
We wnętrzu hali znajdzie się suwnica obejmująca wszystkie kanały oraz pomosty do kontroli urządzeń dachowych.
Przewidziano kontrolę i naprawy następujących układów i zespołów:
- zestawy kołowe – pomiary, wymiana i toczenie kół, pomiary defektoskopowe
- wózki – kontrola i pomiary geometrii
- silniki trakcyjne – demontaż, kontrola i pomiary elektryczne
- amortyzatory – sprawdzenie szczelności, wymiana
- oleje, smary – wymiana
- klocki hamulcowe – wymiana
- układ hamulcowy – pomiary luzów i regulacja dźwigni
- układ pneumatyczny – kontrola szczelności
- zawory bezpieczeństwa – regulacja
- filtry – wymiana
- smarowanie punktów smarnych
- układ klimatyzacji – kontrola, napełnianie
- chłodnice – czyszczenie
- łożyska silników (trakcyjnych, napędu sprężarek i wentylatorów) – kontrola, wymiana
- baterie akumulatorów – sprawdzenie
- ogrzewanie – sprawdzenie
- izolacja obwodów pomocniczych – sprawdzenie
- obwody główne – pomiary rezystancji
- izolacja maszyn – sprawdzenie
- zabezpieczenie obwodów elektrycznych – sprawdzenie
- blokady skrzyń WN – sprawdzenie
- naciski kół – kontrola
- pantografy – sprawdzenie, regulacja nacisku
- oględziny i naprawy pozostałego wyposażenia EZT (biletomaty, monitory, wysuwane stopnie, systemy pomiaru drogi, monitoringu, oświetlenie)
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024