Zamość: PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa powiększa ilość lokomotyw
Lokomotywa 311D to nowy pojazd na polskim rynku kolejowym. Jest to efekt współpracy pomiędzy Spółką NEWAG i amerykańskim koncernem General Electric (GE). Wybór NEWAG na kooperanta w zakresie modernizacji lokomotyw na rynek europejski był konsekwencją trzyletnich negocjacji i pozytywnej weryfikacji sądeckiej spółki przez amerykańskiego partnera i dobrze rokuje jakości zakupionych lokomotyw.
Spalinowa lokomotywa towarowa typu 311D powstała w wyniku gruntownej modernizacji lokomotywy produkcji rosyjskiej typu M62, znanej na polskim rynku kolejowym pod oznaczeniem ST44. Podstawowym i najważniejszym zakresem modernizacji lokomotywy, a jednocześnie jej „sercem”jest zabudowany zintegrowany moduł napędowy (silnik, prądnica, sprężarka, wentylator), który w całości zmontowany dostarczany jest przez General Electric.
Podwozie stanowi sprawdzona eksploatacyjnie konstrukcja lokomotyw ST44. Wykorzystano oryginalne silniki trakcyjne produkcji rosyjskiej typu ED118, jednakże zostały one zmodernizowane zgodnie z technologią i w oparciu o materiały dostarczone przez General Electric. Lokomotywa posiada układ hamulca pneumatycznego typu Oerlikon. Ponadto została ona wyposażona w nowe kabiny maszynisty spełniające warunki ergonomii i wysokiego komfortu pracy. Nowoczesne mikroprocesorowe sterowanie lokomotywy umożliwia maksymalne wykorzystanie jej właściwości trakcyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Coraz wyższe wymagania obowiązujących w UE norm w zakresie emisji spalin oraz stan techniczny wyeksploatowanych silników lokomotyw spowodował, że Zarząd Spółki podjął kosztowną finansowo decyzję o wymianie silników starej konstrukcji na nowe, czterosuwowe jednostki napędowe produkowane w Rosji. Silniki te spełniają aktualne wymagania norm emisji spalin i są tańsze w eksploatacji.
W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, 21 listopada 2007 r. podpisana została umowa na wykonanie remontu kapitalnego 25 sztuk lokomotyw serii ST44 z firmą PESA Bydgoszcz S.A. Holding o wartości ponad 70 milionów złotych. Kontrakt obejmuje wymianę starych, paliwożernych i uciążliwych dla środowiska naturalnego silników na nowe typu 12CzN26/26 w okresie do połowy 2009 roku. Wykonanie tego zadania pozwoli na eksploatacje tych lokomotyw przez kolejnych kilkanaście lat.